Näytetään tekstit, joissa on tunniste Keksit. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Keksit. Näytä kaikki tekstit

maanantai 9. maaliskuuta 2015

Piparminttu cookiet

Jokin aika sitten meillä leivottiin taas keksejä, kuinkas muutenkaan! Keksit valmistuu hyvinkin nopealla aikataululla, ja helposti. Ja melkein aina kaapista löytyy keksiin raaka-aineet. Candy caneja jäi joulun jälkeen kaappiin pyörimään, niitä tässä tuhlataan parempaan tarkoitukseen ;)
 
 

                                              Piparminttu cookiet 14kpl

                                             115g kylmää margariinia/voita kuutioina
                                             1½dl fariinisokeria
                                             1 kananmuna
                                             1dl Puuppolan aitokaura kaurahiutale
                                             1 2/3dl Semper Fin mix hieno jauhoseos
                                             4rkl kaakaojauhetta
                                             ½tl leivinjauhetta
                                             1mm suolaa
                                             1mm vaniljajauhetta
                                             40g Pandan tumma suklaata
                                             1-2 Candy canea (piparminttu tanko)

Sekoita kuivat aineet keskenään. Murskaa Candy cane kaulimella hienoksi. Rouhi suklaa. Vatkaa voi ja sokeri kuohkeaksi sähkövatkaimella, n. 4-5 minuuttia. Lisää kananmuna ja vatkaa tasaiseksi. Lisää kuivat aineet ja vatkaa pienellä teholla sekaisin. Lisää rouhittu suklaa, sekoita lastan avulla tasaiseksi.

Ota taikinasta pieni palloja, ja pyörittele tasaiseksi ja laita pellille. Pallot leviävät uunissa aika paljon, joten jätä riittävästi tilaa pallojen väliin. Paina keksejä hieman linttaan ja ripottele piparmintturouhetta päälle.

Paista 175 asteessa n. 15 minuuttia. Keksit ovat valmiita, kun ne eivät enää kiillä niin paljon. Anna jäähtyä hetki, ja siirrä ritilän päälle jäähtymään kokonaan.


 

sunnuntai 8. helmikuuta 2015

Gluteenittomat Ystävänpäivä Cookiet (munaton)

Meillä oli tänään tyttäreni kanssa leivontapäivä. Olin nähnyt tällä viikolla jossain lehdessä herkullisen suklaa cookie ohjeen, jota halusin kokeilla. En muista yhtään mistä lehdestä oli kyse, eikä reseptiä löytynyt suuretsintöjen jälkeenkään. Kaapista kaivelin pussia ja purnukkaa, ja tämmöisiä saatiin aikaiseksi. Tuli muuten just sellaisia, niinkö piti! Päältä rapsakka, sisältä sitkeä. Kananmunien tilalla halusin käyttää kondensoitua maitoa, eikä ollut huono kokeilu. Cookiet pysyi hyvin kasassa ja sopivan paksuisina uunissa. Lähestyvän ystävänpäivän kunniaksi keksit sai päälle suklaaraidat ja sydämiä.

 



                                      Gluteenittomat Ystävänpäivä Cookiet, n.45kpl

                                      200g pehmeää margariinia
                                      3dl sokeria
                                      1dl hasselpähkinäjauhoa
                                      1dl Puuppolan aitokaura kaurahiutale
                                      5dl Provena kaurainen jauhoseos
                                      1tl ksantaania
                                      2tl leivinjauhetta
                                      2,5dl kondensoitua maitoa (ei keitettynä)
                                      130g Pandan valkosuklaata

                                      Koristeeksi:
                                      sulatettua maitosuklaata
                                      sydän strösseleitä

 
Vatkaa pehmeä margariini ja sokeri vaahdoksi. Sekoita kuivat aineet keskenään. Paloittele valkosuklaa pieniksi paloiksi. Lisää kondensoitu maito margariini-sokeriseokseen, ja vatkaa huolellisesti sekaisin. Lisää jauhoseos margariiniseokseen, sekoita nuolijalla/muovilastalla hyvin sekaisin. Lisää lopuksi suklaamuru sekaan, sekoita.
Nostele taikinasta ruokalusikalla nokareita leivinpaperille. Yhteen pellilliseen sain mahtumaan 16 keksiä. Paista kiertoilmalla 170 asteessa n. 15 minuuttia. Anna jäähtyä ritilän päällä. Sulata maitosuklaa mikrossa, koristele keksit.

Sydämellistä Ystävänpäivää!




                                     

tiistai 16. joulukuuta 2014

Gluteenittomat siirappipiparit, munaton

En ole koskaan eläissäni tehnyt itse piparkakkutaikinaa. Muutamana jouluna olen tyttäreni kanssa pipareita "leiponut", mutta ne piparit ovat valmistuneet kaupan valmistaikinasta, mikä on ollut helppoa ja hyvää. Gluteenitontakin piparkakkutaikinaa löytyy kaupan pakastealtaasta, mutta jostain syystä päätin tänä vuonna kokeilla piparkakkutaikinan tekoa ihan itse, gluteenittomana tietenkin. Tässä ohjeessa ei ole kananmunaa, mikä on plussaa. Meidän pikku mies tosin saakin aloitella maistelemaan kananmunaa. Suuri helpotus!
Taikinan mausteet jäi aika suppeaksi. Jos sunnuntai iltana kello kahdeksan tulee inspiraatio tehdä piparkakkutaikina, niin kauppaan ei kyllä siihen aikaan enää jaksa raahautua.. :)
Pipareista tuli ihanan rapeita ja oikein joulunmakuisia, vaikka mausteita ei ollutkaan enempää.


                                                    Gluteenittomat siirappipiparit

                                                    100g margariinia
                                                    2dl tummaa siirappia
                                                    1dl sokeria
                                                    0,5dl kermaa
                                                    1tl kanelia
                                                    0,5tl kardemummaa
                                                    0,5tl ruokasoodaa
                                                    6dl Sunnuntai Gluteeniton jauhoseos

Lisää margariini, siirappi, sokeri, kerma ja mausteet kattilaan. Kuumenna sekoitellen ja anna kiehahtaa. Siirrä kattila levyltä ja anna jäähtyä. Sekoita sooda ja jauhot. Lisää jauhot jäähtyneeseen nesteeseen pienissä erissä, sekoita hyvin, kunnes taikina on kiinteää. Peitä kattila ja laita jääkaappiin kiinteytymään seuraavaan päivään.
Pehmennä ja työstä taikinaa pöydällä, lisää jauhoja tarpeen mukaan, jos taikina tuntuu löysältä. Jos haluat pipareista oikein ohuita, kaulitse taikina suoraan leivinpaperin päälle. Näin ohuet piparit eivät kärsi siirtelystä. Paista pipareita 200 asteessa 6-10 minuuttia. Koristele jäähtyneet piparit.


Porukka valmiina taistoon, -ei kun paistoon!

Ensimmäiset piparkakut levisivät uunissa aikalailla. Lisäsin jauhoja reilusti leivontavaiheessa, ja se auttoi. Ohjeeseen lisäsin jauhoja desin verran. Kannattaa paistaa pieni koe-erä, ja katsoa miten käy.

torstai 16. lokakuuta 2014

Kaura-kookoskeksit

Eilen tuli leivottua muutamaakin eri sorttia. Keksien kohdalla kaikki ei mennyt niin kuin Strömsössä ja homma meni "pipariksi". Homma jäi tietenkin vaivaamaan ja leivontahammasta jäi kolottelemaan. Päätin tänään leipoa helppoja ja nopeita kaura-kookoskeksejä, onnistuivat ja maistuivat!
Vaikka hasselpähkinäjauhetta oli seassa niinkin vähän, niin maku tuli kivasti esiin kekseissä.



                                                Kaura-kookoskeksit, n. 32kpl

                                               100g margariinia
                                               0,75dl fariinisokeria
                                               0,75dl sokeria
                                               1dl kookoshiutaleita
                                               0,5dl hasselpähkinäjauhetta
                                               1 kanamuna
                                               1dl Sunnuntai Gluteenitonjauhoseos
                                               3dl Puuppolan Aitokaura kaurahiutale
                                               1tl leivinjauhetta
                                               2tl vaniljasokeria



Sulata margariini. Sekoita muut aineet sulan margariinin joukkoon. Lusikoi pieniä nokareita leivinpaperin päälle uunipellille. Paista 200 asteessa 5-10 minuuttia. Anna jäähtyä kunnolla.

maanantai 15. syyskuuta 2014

M&M Cookies, Munaton + Gluteeniton


Vietimme juuri pienen poikani 1 -vuotis synttäreitä. Tarjottavat tein sekä gluteenittomana, että munattomina.  Munattomuus toi pientä jännitystä leivontaan, mutta hyvinhän niitä reseptejä löytyi. Ja osasta jätin vain kanamunat kylmästi pois, ja menin "katsotaan mitä tulee"- linjalla. Synttärireseptejä tupsahtelee seuraavina viikkoina blogiin. Tässä ensimmäinen, M&M suklaarakeiset keksit. Selailin nettiä ja muokkasin eri resepteistä omanlaiseni. Olivat tosi hyviä! Heitin psylliymia ja ksantaania taikinaan mutu-tuntumalla. Muovirasiassakin säilyivät huoneenlämmössä viikon rapsakoina!
 
 
 
M&M Cookies    n.15kpl

                                                          125g huoneenlämpöistä voita
                                                          1,5dl fariinisokeria
                                                          3dl Pirkka Gluteeniton jauhoseosta
                                                          1dl Puuppolan Aitokaura Kaurahiutale
                                                          2rkl kookoshiutaleita
                                                          2tl leivinjauhetta
                                                          2tl vaniljasokeria
                                                          2mm ksantaania
                                                          2mm psylliymia
                                                          2rkl vettä
                                                          n. 1,5dl M&M suklaarakeita

Vatkaa huoneenlämpöinen voi ja fariinisokeri vaahdoksi. Sekoita kuivat aineet sekaisin ja lisää voi-sokerivaahtoon. Lisää joukkoon kylmä vesi. Rouhi suklaarakeet rouheeksi, lisää taikinan sekaan n. 1dl rouheesta. Tässä vaiheessa sekoittelen taikinan käsin sekaisin. Pyörittele taikinasta pieniä palloja. Asettele leivinpaperin päälle ja paina pallo kevyesti lyttyyn. Ripottele suklaarouhetta vielä keksien päälle ja paina rouhe kevyesti kiinni keksin pintaan.
Paista 175 asteessa n. 15 minuuttia. Mikäli paistat keksejä vähemmän aikaa, kekseistä tulee pehmeitä, hieman raakoja. Mikäli taas haluat niistä kuivempia ja rapsakampia, paista kauemmin. Jos paistoit keksejä vahingossa liikaa, vetäise leivinpaperi pois kuumalta pelliltä heti uunista ottamisen jälkeen.