Näytetään tekstit, joissa on tunniste Pikku Makeat. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Pikku Makeat. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 26. huhtikuuta 2015

Tippaleivät

Tein jo hyvissä ajoin huhtikuussa koe-erän tippaleipiä. Ensimmäistä kertaa koskaan. Tippaleivät onnistuivat hyvin, ja makukin oli kohdillaan. Pursotin tippaleivät pakastepussista. Pursotusreikä olisi voinut olla vähän pienempi, koska tein tippaleivistäkin vähän pienempiä versioita.
Pursotin taikinan soppakauhaan, jonka upotin juuri ja juuri öljyn pinnan alle.




                                               Tippaleivät, n. 18kpl

                                               3 munaa
                                               1 ½ dl maitoa
                                               2,5rkl sokeria
                                               1dl Provena gluteeniton kauraseos
                                               2dl Sunnuntai  gluteeniton jauhoseos
                                               ½tl suolaa
                                               1tl sitruunamehua
                                               1tl ksantaania

                                                n. 7-8dl öljyä paistamiseen



Sekoita aineet keskenään, anna seisoa huoneenlämmössä sen aikaa kun valmistelet rasvakattilan. Kaada taikina litran minigrip pussiin ja leikkaa kulmaan pienen pieni viilto. Anna rasvan lämmetä n. 180 asteiseksi. Pursota taikina soppakauhaan, nosta kauha pois, kun olet pursottanut sopivan määrän. Käännä tippaleipää, kun se on saanut sopivasti väriä. Kerralla voi paistaa 2-3 tippaleipää. Nosta tippaleivät rasvasta talouspaperin päälle hetkeksi aikaa. Anna niiden jäähtyä täysin, ripottele pinnalle tomusokeria.

Huom!
- Älä missään nimessä laita liesituuletinta päälle paistamisen aikana!
- Pidä mahdollisen rasvapalon vuoksi kansi lähettyvillä
- Ja vielä, rasvapaloa ei saa sammuttaa vedellä

 
Loistavaa Wappua!!
 

perjantai 5. joulukuuta 2014

Macarons, Italialainen marenki

Näitä tuli leivottua jokunen viikko sitten tyttären synttärikemuihin. Sankarin toiveena oli keltaiset ja vaaleanpunaiset herkut. Macaronseja olen tehnyt useammankin kerran. Ensimmäiset versiot eivät olleet lähelläkään sitä mitä piti, mutta eivät toisaalta mitään katastrofaalisiakaan. Perehdyin ennen ensimmäistä kokeilua macaronsien saloihin. Tärkeintä on mitata vaa'alla aineita oikea määrä, toinen kriittinen kohta on massan sekoittaminen ennen pursotusta. Onhan myös niiden "seisottaminen" pellillä ennen paistoa tärkeää, samoin paistoaika ja -lämpötila. Kannattaa kuitenkin kokeilla, vaikka kriittisiä vaiheita tuntuu olevan!
Itse olen pari viimeistä kertaa tehnyt italialaisella marengilla, ja sen kanssa olen saanut varmempia tuotoksia. Onhan näissäkin vielä parantamisen varaa, mutta koin taas onnistumisen iloa, kun ei ihan plörinäksi mennyt!


 
Jee, sisältä täyttä tavaraa!


Suklaatäytettä ei vissiin kannata pursottaa kuuman uunin lähellä paremman valaistuksenkaan toivossa. Se kai sulaa... Miten perusasiatkin unohtuu kiireessä..?
                                         Macarons, italialainen marenki, n. 50kpl

                                         150 g mantelijauhoa
                                         150 g tomusokeria
                                         60 g (n. 2 munan valkuaiset) valkuaista
                                         35 g Siro erikoishienoa sokeria
                                         60 g (n. 2 munan valkuaiset) valkuaista
                                         150 g hienoa sokeria
                                         50 g vettä

Mittaa mantelijauho, ja siivilöi se. Itse siivilöin kaksi kertaa. Siivilöi myös tomusokeri kulhoon ja siirrä kulho sivuun odottamaan. Mittaa lasiin 60g valkuaisia, ja laita manteli-tomusokerikulhon viereen odottamaan.

Mittaa 60g valkuaisia vatkauskulhoon ja mittaa lasiin 35g Siro erikoishienoa sokeria, laita kulhon vierelle odottamaan.

Mittaa 150g sokeria ja 50g vettä kattilaan. Kuumenna keskilämmöllä sekoittamatta! Anna poreilla, tarkkaile lämpötilaa, tavoite on 110 astetta. Omalla liedellä saavutin lämpötilan 7 minuutissa, käytin lämpötehoa 7, kun maximi on 9.
Aloita vatkaamaan valkuaisia, kun sokeri-vesiseos on kuumentunut n. 2 minuuttia. Kun valkuaiset alkavat muodostaa kevyttä vaahtoa, lisää erikoishienoa sokeria vähän kerrallaan. Vatkaa vaahtoa, kunnes vatkaimia nostettaessa muodostuu alaspäin taipuvia huippuja, soft peaks. Kun sokeriliemi on saavuttanut 110 asteen lämpötilan, kaada sokeriliemi ohuena nauhana valkuaisvaahdon sekaan koko ajan vatkaten. Älä kaada sokeriliemeä suoraan vatkaimiin, vaan hiukan sivuun. Vatkaa seosta, kunnes se on jäähtynyt.
Sekoita jäljelle jääneet 60g valkuaisia tomusokeri-mantelijauhoseokseen. Tässä vaiheessa lisätään myös väri.
Sekoita jäähtynyt marenkivaahto joukkoon kääntelemällä nopeasti, mahdollisimman vähin liikkein. Taikina on valmis, kun taikinaan piirretty viiva häviää n.20 sekunnissa. Älä sekoita liikaa, taikina muuttuu sitä myötä ohuemmaksi. Kaada taikina pursotinpussiin. Leivinpaperin alapuolelle voi ennen taikinantekoa piirtää haluaman kokoisia ympyröitä, näin saat tasalaatuisempia leivoksia. Itse teen yleensä halkaisijaltaan 3cm kokoisia. Pursota taikina suoraan ylhäältä päin, ei kiemuroita. Vaaleanpunaisia macaronseja tehdessäni oli ongelmia pursotuspussin ja tyllan kanssa, ja se kyllä näkyi valmiissa leivoksissa, ne olivat vinoja :( Pursotettuasi pellillisen, tiputa pelti pari kertaa n.20cm korkeudelta pöydälle, tämän tarkoitus on hajottaa ilmakuplat. Anna taikinan levätä 30-60min ennen paistamista. Kunnes pinta on kosketuskuiva. Mieluummin vähän enemmän, kuin vähemmän.


Paista 145 asteisessa uunissa n. 14 minuuttia. Macaronit ovat kypsiä, kun jalka on kiinnittynyt hattuun. Jäähdytä kuoret, ja täytä haluamallasi täytteellä. Nämä leivokset täytin lemon curdilla ja kaupan valmiilla suklaalevitteellä, koska se on synttärisankarin herkkua.

perjantai 28. marraskuuta 2014

Cookie Pops

Synttäritarjoiluilla jatketaan! Cookie Popsit kuuluvat tyttäreni suosikkeihin ja tänä vuona niitä oli taas tarjolla. Koska sateenkaaren väreillä mentiin, niin Cookie popsit olivat keltaisia. Ohje on helppo ja nopea, ei kun hommiin! Itseasiassa niin helppotekoisia, että tyttäreni teki nämä melkein itse ;) Eli pyöritteli pallot ja laittoi tikut palluroihin. Ja nämähän ovat myös munattomia :)



                                                Cookie Popsit, n. 30kpl

                                                300g Cooky, tumma gluteeniton täytekeksi
                                                100g Viola appelsiini tuorejuustoa
                                                300g Keltaisia Candy Meltsejä
                                                nonparelleja

Poista täyte kekseistä, säästä ne. Murskaa keksit hienoksi niin, ettei joukossa ole isompia keksinpaloja. Vatkaa huoneenlämpöinen tuorejuusto ja täyte keskenään. Sekoita keksimuru tuorejuustoseokseen. Pyörittele taikinasta pieniä palloja ja nosta leivinpaperin päälle uunipellille. Nosta pallot jääkaappiin suklaan sulattamisen ajaksi. Sulata ensin pieni määrä suklaata (n. 6 palaa). Kasta tikku suklaaseen ja paina se pallon sisään. Suklaa auttaa palloa pysymään tikussa paremmin. Pallot voi taas laittaa jääkaappiin jähmettymään. Sulata loppu suklaa esim. lasissa tai mukissa (korkeahkossa astiassa), niin pallot on helppo dipata suklaassa. Upota pallot suklaasulassa ja koristele heti nonparelleilla. Anna jähmettyä, tarjoile!



Sankari teki koristeet :)

keskiviikko 29. lokakuuta 2014

Brigadeirot

                                    


Brigadeirojen ohjeen bongasin Suklaapossulta.  Brigadeirot ovat brasilialaisia kinuski-toffee makeisia. Tein niitä poikani kaverisynttäreille, ja tuntuivat maistuvan! Maku tosiaan on aika lempeä. Joten päälle tuleva kuorrute saakin olla voimakas. Itse kuorrutin pallerot strösselillä ja Marianne-rouheella. Strösselipäällysteiset olivat enemmän lasten mieleen. Turkinpippurirouhe voisi olla aikuiseen makuun loistava!

                                                                 Brigadeirot

                                                               1 tölkki kondensoitua maitoa
                                                               2,5rkl tummaa kaakaojauhetta
                                                               30g voita
                                                               1mm suolaa
           
 
Laita kondensoitu maito ja huoneenlämpöinen voi kattilaan. Siivilöi joukkoon kaakaojauhe samalla voimakkaasti vispaten. Sekoita huolellisesti! Kuumenna kiehuvaksi. Keitä keskilämmöllä n.15 minuuttia koko ajan sekoittaen, kunnes seos sakenee. Seos on sopivaa, kun se alkaa irrota kattilan pohjasta sekoittaessa. Seos jähmettyy vielä jäähtyessään. Omasta mielestä seos oli aika löysää keittämisen jälkeen, ja mietinkin, että mitenköhän saan pyöriteltyä palleroita. Vaikka seos tuntuikin löysähköltä, niin se pysyi oikein hyvin kasassa.

Jäähdytä seos täysin. Voit tehdä seoksen valmiiksi edellisenä päivänä. Mikäli massa tarttuu käsiin, voit öljytä kädet. Itse käytän aina hanskoja, mikäli leivon jotain käsin. Pyörittele massasta palloja ja pyörittele pallerot haluamassasi kuorrutteessa. Marianne- tai Turkinpippuri- rouhe, Wiener Nougat crush, nonparellit, pähkinärouhe, kookoshiutale...

Suklaapossu vinkkasi, että pallerot säilyvät jääkaapissa 2 viikkoa. Epäilen myös, että ne ovat syöty ennen sitä!
                                                      



p.s. Halloween brigadeirot voisivat saada kuorrutteen Turkinpippurirouheesta ja oranssista strösselistä!
 

tiistai 29. heinäkuuta 2014

Marengit Tutti Frutilla

Marenkilinja jatkuu edelleen, ja lisää on tulossa! Marenki taitaa jakaa mielipiteitä. Osa pitää niitä liian makeana, ja osalle ne ovat taas suurinta herkkua. Itse en erityisemmin pelkästä marengista välitä, mutta tyttäreni pitää niistä senkin edestä. Nämä marengit jäivät sisältä hieman sitkeiksi, vaikka kuivuivat kunnolla uunin lämmössä. Karkkirouhe vaikutti varmasti asiaan. Väri jäi vähän vaisuksi. Maku oli hyvä!



                                                                Marengit Tutti Frutilla

                                                        3 kananmunan valkuaista
                                                        ½tl sitruunamehua
                                                        1,5dl Dansukker Siro erikoishienoa sokeria
                                                        0,5dl Fazer Tutti Frutti Crushia
                                                          sinistä elintarvikeväriä

Erottele kananmunan keltuaiset ja valkuaiset. Ole tarkkana, sillä valkuaisten joukkoon ei saa päästä yhtään tippaa keltuaista! Vatkaa valkuaiset vaahdoksi, lisää sokeri pienissä erissä. Lisää sitruunamehu ihan lopussa. Valkuaisvaahto on valmista, kun vaahto pysyy kulhossa, vaikka kulhon kääntää ylösalaisin. Lisää vaahtoon väriaine ja karkkirouhe, kääntele sekaisin. Itse käytin tomuväriä. Värin ei tarvitsen välttämättä sekoittua vaahtoon kokonaan, vaan sillä saa halutessa aikaiseksi kivoja koristeraitoja.
Pursota pellille haluamasi kokoisia marenkiruusuja tai lusikoi pieniä kokkareita. Paista 100 asteisessa uunissa 60 minuuttia, alenna lämpötila 50 asteeseen, ja jatka paistamista toiset 60 minuuttia. Sammuta uuni, raota luukkua, ja anna marenkien kuivua uunissa yön yli.