Näytetään tekstit, joissa on tunniste Munaton. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Munaton. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 8. helmikuuta 2015

Gluteenittomat Ystävänpäivä Cookiet (munaton)

Meillä oli tänään tyttäreni kanssa leivontapäivä. Olin nähnyt tällä viikolla jossain lehdessä herkullisen suklaa cookie ohjeen, jota halusin kokeilla. En muista yhtään mistä lehdestä oli kyse, eikä reseptiä löytynyt suuretsintöjen jälkeenkään. Kaapista kaivelin pussia ja purnukkaa, ja tämmöisiä saatiin aikaiseksi. Tuli muuten just sellaisia, niinkö piti! Päältä rapsakka, sisältä sitkeä. Kananmunien tilalla halusin käyttää kondensoitua maitoa, eikä ollut huono kokeilu. Cookiet pysyi hyvin kasassa ja sopivan paksuisina uunissa. Lähestyvän ystävänpäivän kunniaksi keksit sai päälle suklaaraidat ja sydämiä.

 



                                      Gluteenittomat Ystävänpäivä Cookiet, n.45kpl

                                      200g pehmeää margariinia
                                      3dl sokeria
                                      1dl hasselpähkinäjauhoa
                                      1dl Puuppolan aitokaura kaurahiutale
                                      5dl Provena kaurainen jauhoseos
                                      1tl ksantaania
                                      2tl leivinjauhetta
                                      2,5dl kondensoitua maitoa (ei keitettynä)
                                      130g Pandan valkosuklaata

                                      Koristeeksi:
                                      sulatettua maitosuklaata
                                      sydän strösseleitä

 
Vatkaa pehmeä margariini ja sokeri vaahdoksi. Sekoita kuivat aineet keskenään. Paloittele valkosuklaa pieniksi paloiksi. Lisää kondensoitu maito margariini-sokeriseokseen, ja vatkaa huolellisesti sekaisin. Lisää jauhoseos margariiniseokseen, sekoita nuolijalla/muovilastalla hyvin sekaisin. Lisää lopuksi suklaamuru sekaan, sekoita.
Nostele taikinasta ruokalusikalla nokareita leivinpaperille. Yhteen pellilliseen sain mahtumaan 16 keksiä. Paista kiertoilmalla 170 asteessa n. 15 minuuttia. Anna jäähtyä ritilän päällä. Sulata maitosuklaa mikrossa, koristele keksit.

Sydämellistä Ystävänpäivää!




                                     

tiistai 16. joulukuuta 2014

Gluteenittomat siirappipiparit, munaton

En ole koskaan eläissäni tehnyt itse piparkakkutaikinaa. Muutamana jouluna olen tyttäreni kanssa pipareita "leiponut", mutta ne piparit ovat valmistuneet kaupan valmistaikinasta, mikä on ollut helppoa ja hyvää. Gluteenitontakin piparkakkutaikinaa löytyy kaupan pakastealtaasta, mutta jostain syystä päätin tänä vuonna kokeilla piparkakkutaikinan tekoa ihan itse, gluteenittomana tietenkin. Tässä ohjeessa ei ole kananmunaa, mikä on plussaa. Meidän pikku mies tosin saakin aloitella maistelemaan kananmunaa. Suuri helpotus!
Taikinan mausteet jäi aika suppeaksi. Jos sunnuntai iltana kello kahdeksan tulee inspiraatio tehdä piparkakkutaikina, niin kauppaan ei kyllä siihen aikaan enää jaksa raahautua.. :)
Pipareista tuli ihanan rapeita ja oikein joulunmakuisia, vaikka mausteita ei ollutkaan enempää.


                                                    Gluteenittomat siirappipiparit

                                                    100g margariinia
                                                    2dl tummaa siirappia
                                                    1dl sokeria
                                                    0,5dl kermaa
                                                    1tl kanelia
                                                    0,5tl kardemummaa
                                                    0,5tl ruokasoodaa
                                                    6dl Sunnuntai Gluteeniton jauhoseos

Lisää margariini, siirappi, sokeri, kerma ja mausteet kattilaan. Kuumenna sekoitellen ja anna kiehahtaa. Siirrä kattila levyltä ja anna jäähtyä. Sekoita sooda ja jauhot. Lisää jauhot jäähtyneeseen nesteeseen pienissä erissä, sekoita hyvin, kunnes taikina on kiinteää. Peitä kattila ja laita jääkaappiin kiinteytymään seuraavaan päivään.
Pehmennä ja työstä taikinaa pöydällä, lisää jauhoja tarpeen mukaan, jos taikina tuntuu löysältä. Jos haluat pipareista oikein ohuita, kaulitse taikina suoraan leivinpaperin päälle. Näin ohuet piparit eivät kärsi siirtelystä. Paista pipareita 200 asteessa 6-10 minuuttia. Koristele jäähtyneet piparit.


Porukka valmiina taistoon, -ei kun paistoon!

Ensimmäiset piparkakut levisivät uunissa aikalailla. Lisäsin jauhoja reilusti leivontavaiheessa, ja se auttoi. Ohjeeseen lisäsin jauhoja desin verran. Kannattaa paistaa pieni koe-erä, ja katsoa miten käy.

sunnuntai 23. marraskuuta 2014

Sateenkaarikakku

Marraskuun lopussa juhlitaan meidän neitokaisen 5-vuotis synttäreitä. Juhlia tarvitaan tietenkin kahdet, kavereille ja sukulaisille. Tänä viikonloppuna pidettiin kaverisynttärit ja synttärisankarin toiveena oli sateenkaari-aiheiset jutut. Täytekakkua en halunnut tehdä ollenkaan, koska sitä ei juurikaan mene. Tarjolle tein juustokakun, ja kaikenlaista pientä naposteltavaa. Kinuskikissan sivuilta löytyi ihana sateenkaarikakku. Kakusta ei tullut lähellekään Kinuskikissan tekemän näköinen. Täytteet jämähtivät ihan yhtäkkiä kulhoon, vaikka yritin olla nopea. Täytteen kaataminen ei enää onnistunut, vaan lopulta pursotin paksuhkoa massaa vuokaan. Ensin mietin, että pakastan kakun, ja säästän sen epävirallisempiin kemuihin. Tyttö oli kakusta ihan haltioissaan, joten päätin laittaa sen tarjolle. Maku tuskin kärsi, vaikka ulkonäkö ei vastannutkaan alkuperäistä suunnitelmaa. Itseäni hirvitti valtava liivatemäärä, ja vähensin alkuperäisestä reseptistä yhden pois. Valkosuklaa itsessään jo hyydyttää täytettä, olisi mielenkiintoista kokeilla kakkua huomattavasti vähemmällä liivatemäärällä. Ehkä leikkautuvuus kärsisi, mutta veikkaan että kaatovaiheessa täyte ei hyytyisi ihan niin nopeasti. Maku oli kuitenkin hyvä. Tumma keksipohja sopi täytteeseen hyvin, ja täyte oli pehmeää ja ilmavaa. Pidemmittä puheitta, tässä resepti!



                                           Valkosuklainen sateenkaarikakku, 21cm vuoka

                                           Pohja:
                                           300g Cooky tummia täytekeksejä (Gluteenittomia)
                                           70g sulatettua margariinia

                                            Täyte:
                                            7 liivatelehteä
                                            5dl Vispikermaa
                                            500g Vanilla kastiketta (ei vaahdotettavaa)
                                            280g valkosuklaata
                                            1 1/4dl vettä
                                            Elintarvikevärejä (Violet, Pink, Lemon yellow, Sky Blue )

Pitäiskö itkeä vai nauraa...
 
Murskaa keksit täytteineen, itse käytin sauvasekoitinta. Lisää joukkoon sulatettu margariini, ja sekoita. Öljyä ja tomusokeroi vuoan reunat. Painele keksimuru irtopohjavuoan pohjalle. Älä paina kovin tiiviiksi, jotta pohjasta ei tule kova.
Laita liivatelehdet likoamaan kylmään veteen. Sulata valkosuklaa mikrossa. Ole varovainen, ettei suklaa pala. Sekoittele välillä. Vatkaa kermavaahto vaahdoksi. Lisää joukkoon vaniljakastike ja suklaasula, sekoita kunnolla sekaisin. Kuumenna vesi kiehuvaksi, puristele liivatteet joukkoon. Anna liivateliemen jäähtyä hieman, sekoittele samalla. Liian kuuma neste juoksettaa kerman, ja homma menee pilalle!
Jaa täyte neljään kulhoon ja värjää täytteet. Kaada täytettä vuoan keskelle vuorotellen. Laita jääkaappiin hyytymään, tarjoile seuraavana päivänä.

Ihan kivasti ne raidat näkyi kakkupalassa
 
 
p.s. Kakkuhan on muuten munaton! Aika monissa kekseissä on kanamunaa, tai "saattaa sisältää" kanamunaa, joten sen suhteen tarkkana, mikäli herkuttelijoiden joukossa on kanamuna-allergisia. Jos tekisin tämän tavallisena, ei-gluteenittomana, niin pohjalle laittaisin ehdottomasti minttu tai mansikka Dominoja.

keskiviikko 12. marraskuuta 2014

Puolukka-kookosruudut, munaton

Tämä piirakka on yksi lemppareistani. Puolukka ja kookos samassa piirakassa kuulostaa erikoiselta, mutta maistuu tosi hyvältä! Pohja on kermaviilin ansioista mehevä, ja päällä oleva kookosmuru rapsakka ja karamellimainen.  Piirakka on kaiken lisäksi myös munaton. Viime kerralla yritin miettiä, millä muulla marjalla voisin korvata puolukan. En keksinyt mitään hyvää vaihtoehtoa, enkä toisaalta halunnut ottaa riskiä, koska tämä on niin hyvä! Ohje on mitoitettu n. 20x30cm vuokaan.






                                                Puolukka-kookosruudut, n. 18 palaa

                                                      Pohja:
                                                      1 3/4dl sokeria
                                                      3 ½dl Sunnuntai Gluteeniton jauhoseos
                                                      2tl leivinjauhetta
                                                      2dl kermaviiliä
                                                      150g sulatettua margariinia
                                                      3dl puolukoita

                                                      Päälle:
                                                      25g sulatettua margariinia
                                                      ½dl sokeria
                                                      ½dl siirappia
                                                      1 ½dl kookoshiutaleita 

Sekoita kuivat aineet keskenään kulhossa. Lisää kermaviili ja rasvasula. Sekoita taikina nopeasti tasaiseksi. Vuoraa suorakaiteen muotoinen vuoka leivinpaperilla. Taputtele taikina levyksi leivinpaperin päälle. Ripottele puolukat päälle.
Sekoita pohjan päälle tulevat aineet keskenään. Annostele seos pieninä nokareina puolukoiden päälle. Paista piirakkaa 200 asteessa uunin alimmalla tasolla noin 30 minuuttia. Jäähtyneen piirakan voit halutessa koristella tomusokerilla.

 
 


perjantai 7. marraskuuta 2014

Mukikakut, munaton + gluteeniton

Päätin kokeilla Kinuskikissan mikrossa valmistettavia mukikakkuja hetken mielijohteesta. Todella helppoja valmistaa, aineet ovat sellaisia mitä kaikilta löytyy kaapista. Muutin ohjeita hieman, jotta molemmat lapsukaiset saivat niitä maistaa. Tein kahta erilaista versiota, munatonta ja gluteenitonta. Reseptit voisi varmaankin yhdistää, mutta tällä kertaa päätin tehdä ne erikseen. Mukikakut olivat ihanan suussa sulavia ja meheviä. Ensimmäiset valmiit kupposet menivät sekaisin, en tiennyt kumpi on munaton ja kumpi gluteeniton. Maun perusteella en kyllä osannut päätellä, kumpi oli kumpi. Yhtä hyviä! Aikuiset joutuivat uhrautumaan, ja syömään ne ;) Tässä reseptit. Kokeile vaikka isänpäivänä vaniljajäätelön kanssa.

                                             
 
Suklainen mukikakku, munaton 3 annosta
                                                 1dl vehnäjauhoja
                                                 0,5dl tummaa kaakaojauhetta
                                                 0,5tl leivinjauhetta
                                                 ripaus suolaa
                                                 75g sulatettua margariinia
                                                 1dl tummaa siirappia
                                                 0,5dl luonnonjogurttia
                                                 0,5dl Valio Plus Vaniljajuoma
 
Sekoita kuivat aineet keskenään. Lisää sulatetun margariinin joukkoon siirappi, ja sekoita hyvin joukkoon vielä luonnonjogurtti. Lisää kuivat aineet parissa erässä. Kaada lopuksi vaniljajuoma, ja sekoita sekaisin. Kaada kolmeen mukiin. Jätä mukeihin nousuvaraa, taikina kiehuu kuumennuksen aikana. Kypsennä kakut yksitellen mikrossa vähän reilu 600W 2 minuuttia. Älä kypsennä liikaa, mieluummin liian vähän. Sisus saa jäädä hieman raa'aksi.
 
 
 
 
Suklainen mukikakku, gluteeniton 3 annosta
 
                                                     1dl Sunnuntai Gluteeniton jauhoseosta
                                                     0,5dl tummaa kaakaojauhetta
                                                     0,5tl leivinjauhetta
                                                     ripaus suolaa
                                                     75g sulatettua margariinia
                                                     1dl tummaa siirappia
                                                     1 muna
                                                     0,5dl Valio Plus Vaniljajuomaa
 
Sekoita kuivat aineet keskenään. Lisää sulatetun margariinin joukkoon siirappi, lisää muna hyvin sekoittaen. Lisää kuivat aineet parissa erässä. Sekoita joukkoon vielä Vaniljajuoma. Kaada taikina kolmeen mukiin. Kuumenna kakut mikrossa yksitellen reilu 600W 2 minuuttia.
Tarjoa vaniljajäätelön kanssa!
 
 

perjantai 31. lokakuuta 2014

Suklainen seittikakku,munaton

Tyttö halusi järjestää kotona pienimuotoiset Halloween -juhlat. Päätimme laittaa aiheeseen sopivaa vaatetusta, mitä kaapista löytyy. Suklainen kakkukin tehtiin seittikuviolla. Teeman rakentelu meni vähän sinne päin. Mies töissä koko päivän, ja kuopuksella kuumetta ja korvatulehdus. Kaikki hoitui "vasemmalla kädellä", samalla kun poika roikkui toisella käsivarrella. Mutta pääasia on kai se, että saadaan juhlia! Lasten kanssa kaiken ei tarvitse olla aina niin viimeisen päälle.
Suklaakakusta tuli ihanan täyteläinen ja mehevä. Paistoajan kanssa kannattaa olla tarkkana, jotta pohja pysyy mehukkaana. Pohjan päälle ripoteltu Marianne-rouhe ei mielestäni maistunut kakussa. Sen voisi korvata myöskin esim. pähkinärouheella.



                                                            Suklainen seittikakku, munaton

                                                            Pohja:
                                                            1½dl ruokokidesokeria
                                                            2,5dl Sunnuntai Gluteeniton jauhoseos
                                                            0,5dl perunajauhoa
                                                            1dl kaakaojauhetta
                                                            1tl vaniljasokeria
                                                            2,5tl leivinjauhetta
                                                            75g sulatettua margariinia
                                                            3dl maustamatonta jogurttia
                                                            3rkl Marianne -rouhetta

                                                            Suklaakuorrutus:
                                                             130g maitosuklaata
                                                             0,5dl kuohukermaa

                                                             60g valkoista suklaata
                                                             25ml kuohukermaa

 
Sekoita kuivat aineet hyvin keskenään. Lisää joukkoon sula margariini ja jogurtti. Sekoita taikina nopeasti sekaisin, juuri ja juuri sen verran että saat taikinan sekaisin. Levitä taikina voideltuun irtopohjavuokaan, halk. 23cm. Ripottele päälle Marianne- rouhe. Paista 200 asteessa n. 10 minuuttia. Anna pohjan jäähtyä kunnolla.

Sulata paloiteltu maitosuklaa mikrossa. Kuumenna kerma kattilassa, mutta älä anna kiehua.  Kaada sula suklaa kerman joukkoon, ja sekoita vispilällä tasaiseksi. Anna hieman jäähtyä ja kaada suklaa pohjan päälle. Toimi samalla tavalla valkosuklaan kanssa. Kaada valkosuklaa pursotuspussiin ja pursota se maitosuklaan päälle spiraalin muotoon. Vedä heti veitsellä keskeltä reunoja kohti, jotta saat seittimäisen kuvion.




maanantai 6. lokakuuta 2014

Munaton täytekakkupohja & Vadelma-valkosuklaatäyte

Tein munattoman täytekakun poikamme synttäreille. Olen joskus korvannut kanamunat hedelmäsoseilla, mutta tällä kertaa halusin kokeilla jotain muuta ohjetta. Hedelmäsoseella saa kyllä kivasti makua kakkuun, mutta hedelmän maku maistuu aika voimakkaasti läpi pohjasta. Tällä ohjeella valmistui pohja 17cm irtopohjavuokaan. Vastaisikohan ohje 4 munan pohjaa..? Pohjasta tuli ihanan täyteläinen, eikä sitä tarvinnut kostuttaa ollenkaan. Rakenne oli ehkä sellainen kuivakakkumainen. Yritin kostuttaa Spritellä, mutta se ei imeytynyt pohjaan ollenkaan. Pohja on aika tiivistä tavaraa. Eikä kakku kyllä tarvinnutkaan kostuketta mehevyytensä vuoksi!
                                               
                                               Munaton täytekakkupohja, 17cm vuoka
                                                2,25dl sokeria
                                               1,5dl sulatettua margariinia
                                               3dl vichyä
                                               4dl Sunnuntai Gluteeniton jauhoseos
                                               2dl perunajauhoa
                                               3tl vaniljasokeria
                                               3,5tl leivinjauhetta

Sekoita sulatettu margariini ja vichy keskenään. Seos alkaa jännästi vaahtoutua, mutta ei sekoitu kunnolla keskenään.  Lisää joukkoon sokeri, sekoita. Sekoita gluteenittomat jauhot, perunajauhot, leivinjauhe ja vaniljasokeri keskenään ja siivilöi se nesteen joukkoon. Sekoita huolellisesti sekaisin. Voitele irtopohjavuoka, ja kaada taikina vuokaan. Paista uunin keskitasolla 200 asteessa 60 minuuttia. Mikäli pinta alkaa tummumaan, peitä foliolla. Minusta tuntuu, että meidän uunissa kakkupohjaa saa aina paistaa hiukan kauemmin, joten ala tarkkailla pohjan kypsyyttä 40 minuutin kohdalla.

Pohjaan jäi jotain mystisiä puna-ruskeita pilkkuja. Olisinkohan sekoittanut leivinjauheen huolimattomasti? Maussa en huomannut moitittavaa, eikä pilkkuja huomannut valmiissa kakkupalassa. Pohja kohosi uunissa hyvin, ja oli helppo leikattava. Leikkasin pohjan kolmeen osaan. Aion varmasti kokeilla uudestaankin!

Leikattu kakkupohja valmiina täyttöön!

                                                    Vadelma-valkosuklaatäyte
 
                                                     220g vadelmia
                                                     1dl hillo-/marmeladisokeria
                                                     2dl vispikermaa
                                                     150g maustamatonta tuorejuustoa
                                                     130g Pandan valkosuklaata

 
Laita vadelmat kattilaan, lisää sekaan hillo-/marmeladisokeri. Lämmitä seosta välillä sekoittaen. Anna kiehua kunnolla n. 5 minuuttia. Ota kattila liedeiltä ja anna jäähtyä kunnolla täysin kylmäksi.
 
Paloittele valkosuklaa kulhoon ja sulata se varovaisesti mikrossa. Vatkaa kerma vaahdoksi. Lisää kerman joukkoon notkistettu tuorejuusto. Sekoita hyvin sekaisin. Sekoita sekaan vadelmamarmeladi. Lisää lopuksi sulatettu valkosuklaa, vatkaa huolellisesti sekaisin. Täytä kakku. Laita yöksi jääkaappiin ja kuorruta ja koristele kakku seuraavana päivänä.
 
 
                       

 
 




perjantai 3. lokakuuta 2014

Syksyinen lohi-omenapiirakka, munaton

Suolaisella linjalla jatketaan! Tähän aikaan syksyllä omenoita alkaa olla kaikilla enemmän kuin tarpeen. Tulee tehtyä omenapaistoksia, omenapiirakkaa, hilloa ja ties mitä. Tänä syksynä meillä ei vielä ole valmistettu omenoista oikein mitään. Syöty vaan sellaisenaan. Aikomuksena oli valmistaa suolainen piirakka lohesta ja mietin, mitä voisi lohen kaveriksi laittaa. Päätin kokeilla omenaa. Silläkin uhalla, etten ole koskaan lohi-omena yhdistelmällä mitään maistanut. Yhdistelmä oli onnistunut! Omenat kannattaa pilkkoa aika pieniksi, ja niitä saa olla paljon.



                                        Lohi- omena piirakka, 17cm irtopohjavuoka

                                        Pohja:
                                        150g pehmeää voita
                                        1,5dl Sunnuntai Tumma gluteeniton jauhoseos
                                        1dl Keskisen Myllyn tattarihiutale
                                        1dl Emmental juustoraaste
                                        3rkl vettä

Sekoita pohjan ainekset kaikki keskenään. Painele piirakkataikina vuoan pohjalle ja reunoille. Esipaista 200 asteessa 10 minuuttia. Valmista sillä aikaa täyte.

               

                                         Täyte:
                                         1dl kermaviiliä
                                         2dl Mustaleima Emmental juustoraastetta
                                         1dl Juustokermaa
                                         2rkl perunajauhoa
                                         mustapippuria, suolaa, kuivattuja yrttejä
                                         1 keskikokoinen omena
                                         150g savustettua lohta

Sekoita kermaviili, puolet juustoraasteesta, kerma keskenään. Siivilöi joukkoon perunajauho. Mausta haluamillasi mausteilla. Kuori omena ja leikkaa pieniksi paloiksi. Leikkaa lohi pieniksi palasiksi. Laita omenat ja lohet esipaistetun pohjan päälle. Kaada päälle kermaviiliseos. Ripottele päälle loppu juustoraasteesta. Paista uunissa 225 asteessa 20 minuuttia. Suojaa paiston aikana foliolla, mikäli pinta alkaa tummumaan liikkaa.


perjantai 26. syyskuuta 2014

Cheddar-kinkkupiirakka, munaton

Tämä suolainen piirakka oli herkullinen. Ja vaihteeksi ihan erilainen kuin tavalliset. Pohjassa käytin tattaria. Tattari on aika voimakkaan makuinen esim. puurossa, mutta suolaiseen piirakkaan se sopi paremmin kuin hyvin. Suosittelen testaamaan! Kuvia tuli otettua vähän liian vähän.




                                                      Cheddar- kinkkupiirakka,  (22cm vuoka)
                                                    
                                                      Pohja:
                                                      150g huoneenlämpöistä voita
                                                      2 1/4dl Sunnuntai tumma gluteeniton jauhoseos
                                                      0,5dl Keskisen Myllyn tattarihiutale
                                                      1,5dl Emmental juustoraastetta
                                                      2rkl vettä

Lisää pehmeän voin joukkoon muut aineet. Sekoita sekaisin. Painele piirakkavuoan pohjalle ja reunoille. Esipaista pohjaa 225 asteessa n. 5 minuuttia.

                                                      Täyte:
                                                      1dl kermaviiliä
                                                      2dl Mustaleima Emmental raastetta
                                                      1dl ruokakermaa
                                                      2rkl perunajauhoa
                                                      150g kinkkusuikaletta
                                                      ½ punainen paprika
                                                      100g Pirkka Cheddar Sulatejuustoa
                                                       suolaa, mustapippuria, kuivattua persiljaa


Sekoita kermaviili, puolet juustoraasteesta, ruokakerma keskenään. Siivilöi joukkoon perunajauho ja sekoita hyvin. Mausta esim. suolalla, pippurilla ja persiljalla. Suikaloi kinkku, ja paloittele paprika. Laita esipaistetun pohjan päälle kinkut ja paprikat, sekä Cheddar sulatejuusto nokareina. Kaada täytteen päälle kermaviiliseos, ripottele päälle loppu juustoraaste. Paista uunissa 225 asteessa 15-20 minuuttia.

lauantai 20. syyskuuta 2014

Minttu-suklaa minimuffinit, munaton + gluteeniton

Minimuffinit on juhlissa käteviä. Sopivan pieniä suupaloja, varsinkin lapsille. Tavallisen kokoiset muffinit tuntuvat olevan turhan isoja jos tarjolla on paljon muuta. Muffinien sisään piilotin palan Maraboun minttukrokanttisuklaapaloja. Reseptillä tuli pellillinen minimuffineja, eli 24kpl, ja sen lisäksi 4 tavallisen kokoista. Muffinien ohjeen bongasin Suklaapossulta. Mielettömän herkullisia ohjeita! Sieltä on aika moni resepti päätynyt omaan keittiöön! Reseptin muutin gluteenittomaksi, ja
lisäsin kaakaon määrää. Kuorrute omaa käsialaa.
                                          
 
 
                                                             Minttu-suklaa minimuffinit
 
                                                           2 dl vettä
                                                           75 g voita
                                                           1 dl sokeria
                                                           1 rkl vaaleaa siirappia
                                                           1 tl vaniljasokeria
                                                           0.5 dl maitoa
                                                           1 tl ruokasoodaa
                                                           1dl tummaa kaakaojauhetta
                                                           1dl perunajauhoa
                                                           2dl Pirkka Gluteeniton jauhoseos
                                                               Maraboun minttukrokantti suklaata
 
Laita vesi, voi, sokeri ja siirappi kattilaan. Lämmitä kunnes sokeri sulaa. Kuumenna seos ja anna kiehua n. 5 minuuttia. Jäähdytä. Sekoita maidon joukkoon sooda ja vaniljasokeri. Sekoita toisessa kulhossa kaakaojauhe, perunajauho ja gluteeniton jauhoseos. Sekoita joukkoon jäähtynyt siirappiseos ja lopuksi maito. Voitele muffinipellin kolot tai käytä paperivuokia. Laita taikinaa vuokiin teelusikallinen, laita puolikas suklaapala jokaiseen koloon. Täytä kolot taikinalla 3/4 osaa. Paista 175 asteessa n. 10 minuuttia. Anna jäähtyä täysin ennen kuorruttamissa.
 
                                                        Valkosuklaakuorrutus
 
                                                   70g valkosuklaata
                                                   1dl tomusokeria
                                                   70g vaniljatuorejuustoa
 
Ota tuorejuusto ajoissa huoneenlämpöön. Sulata valkosuklaa varovasti mikrossa, anna jäähtyä. Vatkaa tuorejuusto sähkövatkaimella tasaiseksi, lisää tomusokeri ja vatkaa sekaisin. Lisää joukkoon jäähtynyt valkosuklaa, sekoita. Tässä vaiheessa kuorrute on vielä aika löysää. Laita jähmettymään jääkaappiin. Kun kuorrute on jämäköitynyt, pursota se muffinien päälle ja koristele esim. nonparelleilla.
Kannattaa sulattaa suklaa huolellisesti. Itsellä jäi sekaan pieniä paakkuja jotka tukkivat tyllan ikävästi pursotusvaiheessa. Se tietenkin vaikuttaa pursotuksen siisteyteen.
 

maanantai 15. syyskuuta 2014

M&M Cookies, Munaton + Gluteeniton


Vietimme juuri pienen poikani 1 -vuotis synttäreitä. Tarjottavat tein sekä gluteenittomana, että munattomina.  Munattomuus toi pientä jännitystä leivontaan, mutta hyvinhän niitä reseptejä löytyi. Ja osasta jätin vain kanamunat kylmästi pois, ja menin "katsotaan mitä tulee"- linjalla. Synttärireseptejä tupsahtelee seuraavina viikkoina blogiin. Tässä ensimmäinen, M&M suklaarakeiset keksit. Selailin nettiä ja muokkasin eri resepteistä omanlaiseni. Olivat tosi hyviä! Heitin psylliymia ja ksantaania taikinaan mutu-tuntumalla. Muovirasiassakin säilyivät huoneenlämmössä viikon rapsakoina!
 
 
 
M&M Cookies    n.15kpl

                                                          125g huoneenlämpöistä voita
                                                          1,5dl fariinisokeria
                                                          3dl Pirkka Gluteeniton jauhoseosta
                                                          1dl Puuppolan Aitokaura Kaurahiutale
                                                          2rkl kookoshiutaleita
                                                          2tl leivinjauhetta
                                                          2tl vaniljasokeria
                                                          2mm ksantaania
                                                          2mm psylliymia
                                                          2rkl vettä
                                                          n. 1,5dl M&M suklaarakeita

Vatkaa huoneenlämpöinen voi ja fariinisokeri vaahdoksi. Sekoita kuivat aineet sekaisin ja lisää voi-sokerivaahtoon. Lisää joukkoon kylmä vesi. Rouhi suklaarakeet rouheeksi, lisää taikinan sekaan n. 1dl rouheesta. Tässä vaiheessa sekoittelen taikinan käsin sekaisin. Pyörittele taikinasta pieniä palloja. Asettele leivinpaperin päälle ja paina pallo kevyesti lyttyyn. Ripottele suklaarouhetta vielä keksien päälle ja paina rouhe kevyesti kiinni keksin pintaan.
Paista 175 asteessa n. 15 minuuttia. Mikäli paistat keksejä vähemmän aikaa, kekseistä tulee pehmeitä, hieman raakoja. Mikäli taas haluat niistä kuivempia ja rapsakampia, paista kauemmin. Jos paistoit keksejä vahingossa liikaa, vetäise leivinpaperi pois kuumalta pelliltä heti uunista ottamisen jälkeen.