Pakastin alkoi olla tyhjä, ja gluteenittomat herkkuvarastot oli tyhjennetty. Halusin leipoa nopeita ja yksinkertaisia muffinseja, joista pikku-keliaakikko varmasti pitäisi. Näistä tuli hyviä ja täyteläisen makuisia. Vähän erilaisia kuin normaalisti tehdään. Meillä kaikki yksinkertainen maistuu takuuvarmasti, ja varsinkin jos siinä on vielä suklaata.
Kuvia näistä muffinseista ei tullut otettua kun pari hassua tekovaiheessa. Maku oli hasselpähkinäjauhon ja kookosjauhon johdosta pehmeä ja maistuva.
Gluteenittomat herkkumuffinit 14kpl
150g pehmeää margariini
1,5dl sokeria
2 kananmunaa
1dl Pirkka Gluteeniton jauhoseosta
1dl Risenta Kookosjauhoa
1dl Meiran Hasselpähkinnäjauhoa
1tl leivinjauhetta
100g Pandan Kinuskimuru suklaa rouhittuna
Fazerin valkosuklaa hippuja koristeeksi
Vatkaa pehmeä margariini ja sokeri vaahdoksi. Lisää munat yksitellen hyvin vatkaten. Lisää keskenään sekoitetut kuivat aineet vaahdon joukkoon, ja sekoita lastalla sekaisin. Jaa taikina muffinsivuokiin ja ripottele päällä valkosuklaa hippuja.
Paista kiertoilmauunissa 160 asteessa 25 minuuttia, tai ei-kiertoilmalla 200 asteessa 25 minuuttia.
Tervetuloa Gluteenittomaan keittiöön! Blogissa gluteenittomia leivontaohjeita. Harjoitus tekee mestarin, joten ei kun leipomaan!
keskiviikko 7. lokakuuta 2015
maanantai 27. heinäkuuta 2015
Kolmen raaka-aineen japanilainen juustokakku-shoufllé
Tämä juustokakkuresepti on ilmeisesti noussut jonkinlaiseksi trendikakuksi, ainakin kun gluteenittomia kakkureseptejä selailin. Ohje vaikutti helpolta, ja raaka-aineitakin oli vain kolme. Kaikki mikä sisältää valkosuklaata, ei voi olla huonoa! Tässä ohje, olkaa hyvät. Kakusta tuli aika pieni, riittää ehkä noin neljälle aikuiselle.
Japanilainen juustokakku
3 kanamunaa
120g valkosuklaata
120g Philadelphia tuorejuustoa
Erottele kylmistä kanamunista valkuaiset ja keltuaiset. Laita valkuaiset jääkaappiin, ja jätä keltuaiset huoneenlämpöön. Ota tuorejuusto huoneenlämpöön hyvissä ajoin. Lämmitä uuni 170 asteeseen. Laita 15cm irtopohjavuoan pohjalle leivinpaperi, öljyä pohja ja reunat. Vuoraa vuoan ulkoreunat foliolla.
Sulata valkosuklaa mikrossa, sekoittele välillä. Sekoita huoneenlämpöinen tuorejuusto tasaiseksi. Lisää suklaasulan joukkoon tuorejuusto, sekoita esim. nuolijalla huolellisesti sekaisin. Lisää joukkoon keltuaiset ja sekoita hyvin sekaisin. Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi. Käännä kulho ylösalaisin, jolla varmistat, että vaahto on riittävän jämäkkää. Ota 1/3 valkuaisvaahdosta, ja sekoita se nuolijalla hyvin suklaa-tuorejuustoseokseen. Lisää loppu valkuaisvaahdosta kahdessa erässä hyvin sekoittaen.
Kaada taikina öljyttyyn irtopohjavuokaa. Kaada uunipellille tai isompaan vuokaan lämmintä vettä, ja laita irtopohjavuoka veteen.
Paista 170 asteisessa uunissa 15 minuuttia, sitten 160 asteessa 15 minuuttia. Lopuksi käännä lämpö nollille ja anna paistua vielä jälkilämmössä 15 minuuttia (annoin olla 20 min). Anna kakun jäähtyä ritilällä. Voit tarjoilla kakun tuoreena ja lämpimänä, tai jääkaappikylmänä.
Tomusokeri pinta ennen tarjoilua.
Japanilainen juustokakku
3 kanamunaa
120g valkosuklaata
120g Philadelphia tuorejuustoa
Erottele kylmistä kanamunista valkuaiset ja keltuaiset. Laita valkuaiset jääkaappiin, ja jätä keltuaiset huoneenlämpöön. Ota tuorejuusto huoneenlämpöön hyvissä ajoin. Lämmitä uuni 170 asteeseen. Laita 15cm irtopohjavuoan pohjalle leivinpaperi, öljyä pohja ja reunat. Vuoraa vuoan ulkoreunat foliolla.
Sulata valkosuklaa mikrossa, sekoittele välillä. Sekoita huoneenlämpöinen tuorejuusto tasaiseksi. Lisää suklaasulan joukkoon tuorejuusto, sekoita esim. nuolijalla huolellisesti sekaisin. Lisää joukkoon keltuaiset ja sekoita hyvin sekaisin. Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi. Käännä kulho ylösalaisin, jolla varmistat, että vaahto on riittävän jämäkkää. Ota 1/3 valkuaisvaahdosta, ja sekoita se nuolijalla hyvin suklaa-tuorejuustoseokseen. Lisää loppu valkuaisvaahdosta kahdessa erässä hyvin sekoittaen.
Kaada taikina öljyttyyn irtopohjavuokaa. Kaada uunipellille tai isompaan vuokaan lämmintä vettä, ja laita irtopohjavuoka veteen.
Paista 170 asteisessa uunissa 15 minuuttia, sitten 160 asteessa 15 minuuttia. Lopuksi käännä lämpö nollille ja anna paistua vielä jälkilämmössä 15 minuuttia (annoin olla 20 min). Anna kakun jäähtyä ritilällä. Voit tarjoilla kakun tuoreena ja lämpimänä, tai jääkaappikylmänä.
Tomusokeri pinta ennen tarjoilua.
tiistai 23. kesäkuuta 2015
Kauraiset kinuski-suklaaruudut
Tästä kauraisesta herkusta tuli sopivasti sellainen kaapin tyhjennyskakku. Kaapissa alkoi taas olemaan kaikenlaista, jotka halusin käyttää pois. Näistä tuli ihan järkyttävän hyviä (eli rasvaisia ja sokerisia)! Pohja oli sitkeä ja päällinen rapsakka. Ohjeen sain Suklaapossun blogista. Muutin sitä vähän ja muutin gluteenittomaksi. Suola maistui tosi kivasti makean joukossa, eikä missään nimessä likaa. Vaikka makean ystävä olenkin, niin nämä olivat kyllä aika makeita! Malta leikata tarjolle pieniä paloja, koska pienikin pala riittää pahimpaan makean nälkään.
Kauraiset kinuski-suklaaruudut
Pohja ja päällinen:
160g sulatettua margariinia
1dl Provena Gluteeniton kaurainen leivontajauho
2dl Semper Fin Mix Hieno jauhoseos
3dl Puuppolan aitokauraa
1,5dl fariinisokeria
1dl sokeria
0,5dl tummaa siirappia
0,5tl sormisuolaa
1tl leivinjauhetta
Väliin:
100g Maraboun Premium 70% tumma suklaa
3/4 purkkia valmiiksi keitettyä kondensoitua matoa
0,25tl sormisuolaa



Keitä kondensoitu maito kinuskiksi hiljakseen 2 tuntia. Voit myös ostaa valmiiksi keitetyn vaihtoehdon. Suklaapossu vinkkasi, että lopun maidon voi pakastaa, mikäli et käytäsyö loppua kinuskia. Anna kinuskin hieman jäähtyä.
Sulata margariini. Sekoita pohjan muut aineet keskenään kulhossa. Lisää sula margariini ja sekoita sekaisin. Seoksen ei kuulu olla rasvaista ja tahmeaa, vaan saa olla hieman kuivahkoa. Vuoraa vuoka leivinpaperilla ja taputtele 2/3 osaa muruseoksesta vuokaan.
Paista uunin keskitasolla 175 asteessa 30 minuuttia, kunnes pinta on saanut vähän väriä.
Pilko suklaa pieniksi paloiksi. Lämmitä kinuskia tarvittaessa hieman, jotta saat siitä juoksevaa, lisää joukkoon suola. Jos tätä joskus vielä teen uudestaan, niin käytän ehdottomasti koko purkin kinuskia, ei ole yhtään liikaa. Kaada kinuski paistetun pohjan päälle, lisää suklaapalaset päälle. Lopuksi ripottele 1/3 muruseoksesta päälle ja paista uunissa vielä 20 minuuttia. Anna jäähtyä, ja palo pieniksi paloiksi. Nauti!
Kauraiset kinuski-suklaaruudut
Pohja ja päällinen:
160g sulatettua margariinia
1dl Provena Gluteeniton kaurainen leivontajauho
2dl Semper Fin Mix Hieno jauhoseos
3dl Puuppolan aitokauraa
1,5dl fariinisokeria
1dl sokeria
0,5dl tummaa siirappia
0,5tl sormisuolaa
1tl leivinjauhetta
Väliin:
100g Maraboun Premium 70% tumma suklaa
3/4 purkkia valmiiksi keitettyä kondensoitua matoa
0,25tl sormisuolaa
Keitä kondensoitu maito kinuskiksi hiljakseen 2 tuntia. Voit myös ostaa valmiiksi keitetyn vaihtoehdon. Suklaapossu vinkkasi, että lopun maidon voi pakastaa, mikäli et käytä
Sulata margariini. Sekoita pohjan muut aineet keskenään kulhossa. Lisää sula margariini ja sekoita sekaisin. Seoksen ei kuulu olla rasvaista ja tahmeaa, vaan saa olla hieman kuivahkoa. Vuoraa vuoka leivinpaperilla ja taputtele 2/3 osaa muruseoksesta vuokaan.
Paista uunin keskitasolla 175 asteessa 30 minuuttia, kunnes pinta on saanut vähän väriä.
Pilko suklaa pieniksi paloiksi. Lämmitä kinuskia tarvittaessa hieman, jotta saat siitä juoksevaa, lisää joukkoon suola. Jos tätä joskus vielä teen uudestaan, niin käytän ehdottomasti koko purkin kinuskia, ei ole yhtään liikaa. Kaada kinuski paistetun pohjan päälle, lisää suklaapalaset päälle. Lopuksi ripottele 1/3 muruseoksesta päälle ja paista uunissa vielä 20 minuuttia. Anna jäähtyä, ja palo pieniksi paloiksi. Nauti!
sunnuntai 26. huhtikuuta 2015
Tippaleivät
Tein jo hyvissä ajoin huhtikuussa koe-erän tippaleipiä. Ensimmäistä kertaa koskaan. Tippaleivät onnistuivat hyvin, ja makukin oli kohdillaan. Pursotin tippaleivät pakastepussista. Pursotusreikä olisi voinut olla vähän pienempi, koska tein tippaleivistäkin vähän pienempiä versioita.
Pursotin taikinan soppakauhaan, jonka upotin juuri ja juuri öljyn pinnan alle.
Tippaleivät, n. 18kpl
3 munaa
1 ½ dl maitoa
2,5rkl sokeria
1dl Provena gluteeniton kauraseos
2dl Sunnuntai gluteeniton jauhoseos
½tl suolaa
1tl sitruunamehua
1tl ksantaania
n. 7-8dl öljyä paistamiseen
Sekoita aineet keskenään, anna seisoa huoneenlämmössä sen aikaa kun valmistelet rasvakattilan. Kaada taikina litran minigrip pussiin ja leikkaa kulmaan pienen pieni viilto. Anna rasvan lämmetä n. 180 asteiseksi. Pursota taikina soppakauhaan, nosta kauha pois, kun olet pursottanut sopivan määrän. Käännä tippaleipää, kun se on saanut sopivasti väriä. Kerralla voi paistaa 2-3 tippaleipää. Nosta tippaleivät rasvasta talouspaperin päälle hetkeksi aikaa. Anna niiden jäähtyä täysin, ripottele pinnalle tomusokeria.
Huom!
- Älä missään nimessä laita liesituuletinta päälle paistamisen aikana!
- Pidä mahdollisen rasvapalon vuoksi kansi lähettyvillä
- Ja vielä, rasvapaloa ei saa sammuttaa vedellä
Pursotin taikinan soppakauhaan, jonka upotin juuri ja juuri öljyn pinnan alle.
Tippaleivät, n. 18kpl
3 munaa
1 ½ dl maitoa
2,5rkl sokeria
1dl Provena gluteeniton kauraseos
2dl Sunnuntai gluteeniton jauhoseos
½tl suolaa
1tl sitruunamehua
1tl ksantaania
n. 7-8dl öljyä paistamiseen
Sekoita aineet keskenään, anna seisoa huoneenlämmössä sen aikaa kun valmistelet rasvakattilan. Kaada taikina litran minigrip pussiin ja leikkaa kulmaan pienen pieni viilto. Anna rasvan lämmetä n. 180 asteiseksi. Pursota taikina soppakauhaan, nosta kauha pois, kun olet pursottanut sopivan määrän. Käännä tippaleipää, kun se on saanut sopivasti väriä. Kerralla voi paistaa 2-3 tippaleipää. Nosta tippaleivät rasvasta talouspaperin päälle hetkeksi aikaa. Anna niiden jäähtyä täysin, ripottele pinnalle tomusokeria.
Huom!
- Älä missään nimessä laita liesituuletinta päälle paistamisen aikana!
- Pidä mahdollisen rasvapalon vuoksi kansi lähettyvillä
- Ja vielä, rasvapaloa ei saa sammuttaa vedellä
| Loistavaa Wappua!! |
lauantai 11. huhtikuuta 2015
Sydämellinen Paholaisen piirakka
Ystävänpäivän alla meillä leivottiin teemaan sopivaa piirakkaa. Tämän sorttinen piirakka sopii ihan jokaiseen päivään, ja maistuu yleensä kaikille. Paholaisen piirakka on kyllä tosi hyvää, ja tähän asti sitä olenkin leiponut tavallisena versiona. Tämä gluteeniton versio ei eronnut aikaisemmista versioista maun puolesta yhtään! Oikein hyvää oli! Koristelusta vastasi tietenkin neiti 5v. ihan itse
Sydämellinen Paholaisen Piirakka
5dl Provena Gluteeniton Kaurainen jauhoseos
4 3/4 dl sokeria
1tl leivinjauhetta
1tl soodaa
1tl vaniljasokeria
1tl suolaa
1dl tummaa kaakaojauhetta
Sekoita keskenään:
50 g margariinia
2½ dl vettä
Lisää kuiviin aineisiin, vatkaten 2 min.
3 kananmunaa
Lisää, vatkaa 2 min.
Mariannerouhetta vuoan pohjalle.
Ripottele leivinpaperin päälle vuokaan Mariannerouhetta. Kaada taikina vuokaan, n. 20 x 25c. Paistaa 200 asteessa n. 30 min. Anna pohjan jäähtyä, ja valmista kuorrutus.
Kuorrutus:
n.150g tomusokeria
30 g margariinia
2 rkl maitoa
1 tl vaniljasokeria
Ripottele päälle koristerakeita
Sekoita kuorrutteen kaikki aineet sekaisin, kaada kuorrute kakun päälle. Koristele.
sunnuntai 22. maaliskuuta 2015
Mustikkapiirakka
Tähän aikaan vuodesta saa alkaa tyhjentämään pakastinta, mikäli siellä vielä marjoja on. Meillä alkaa olla pakastin aika tyhjä marjojen osalta. Tämä piirakka on leivottu viime kesänä tuoreista mustikoista, mutta ihan yhtä hyvin tähän käy pakastetutkin. Heinäkuussa mustikanpoimintareissun jälkeen päätin tehdä mustikkapiirakan tuoreista mustikoista. Kerrankin! Teen mustikkapiirakan aina samalla reseptillä, kermaviiliversio on ehdoton suosikki. Tämän reseptin muutin gluteenittomaksi vaihtamalla vehnäjauhot gluteenittomiksi jauhoiksi. Oma piirakkavuokani on halkaisijaltaan 28cm. Taikinasta ja mustikoista tein muutaman muffinsin, niistä kuva alimpana.
Mustikkapiirakka
Pohja:
150g voita tai margariinia
1,5dl sokeria
2 munaa
2 1/4dl Pirkka Gluteeniton jauhoseosta
3/4dl perunajauhoja
1tl leivinjauhetta
Täyte:
1 tlk kermaviiliä
1 muna
½dl sokeria
1tl vaniljasokeria
mustikoita ja vadelmia
Vatkaa pehmeä voi ja sokeri vaahdoksi. Lisää joukkoon munat yksitellen hyvin vatkaten. Sekoita taikinan joukkoon keskenään sekoitetut kuivat aineet. Levitä taikina voidellun piirakkavuoan pohjalle ja reunoille. Sekoita täytteen kermaviili, muna ja sokerit keskenään. Kaada pohjan päälle. Ripottele haluamasi määrä marjoja täytteen päälle. Paista piirakka 200 asteessa 35 minuuttia.
Mustikkapiirakka
Pohja:
150g voita tai margariinia
1,5dl sokeria
2 munaa
2 1/4dl Pirkka Gluteeniton jauhoseosta
3/4dl perunajauhoja
1tl leivinjauhetta
Täyte:
1 tlk kermaviiliä
1 muna
½dl sokeria
1tl vaniljasokeria
mustikoita ja vadelmia
Vatkaa pehmeä voi ja sokeri vaahdoksi. Lisää joukkoon munat yksitellen hyvin vatkaten. Sekoita taikinan joukkoon keskenään sekoitetut kuivat aineet. Levitä taikina voidellun piirakkavuoan pohjalle ja reunoille. Sekoita täytteen kermaviili, muna ja sokerit keskenään. Kaada pohjan päälle. Ripottele haluamasi määrä marjoja täytteen päälle. Paista piirakka 200 asteessa 35 minuuttia.
| Mustikkamuffinsi |
maanantai 9. maaliskuuta 2015
Piparminttu cookiet
Jokin aika sitten meillä leivottiin taas keksejä, kuinkas muutenkaan! Keksit valmistuu hyvinkin nopealla aikataululla, ja helposti. Ja melkein aina kaapista löytyy keksiin raaka-aineet. Candy caneja jäi joulun jälkeen kaappiin pyörimään, niitä tässä tuhlataan parempaan tarkoitukseen ;)
Piparminttu cookiet 14kpl
115g kylmää margariinia/voita kuutioina
1½dl fariinisokeria
1 kananmuna
1dl Puuppolan aitokaura kaurahiutale
1 2/3dl Semper Fin mix hieno jauhoseos
4rkl kaakaojauhetta
½tl leivinjauhetta
1mm suolaa
1mm vaniljajauhetta
40g Pandan tumma suklaata
1-2 Candy canea (piparminttu tanko)
Sekoita kuivat aineet keskenään. Murskaa Candy cane kaulimella hienoksi. Rouhi suklaa. Vatkaa voi ja sokeri kuohkeaksi sähkövatkaimella, n. 4-5 minuuttia. Lisää kananmuna ja vatkaa tasaiseksi. Lisää kuivat aineet ja vatkaa pienellä teholla sekaisin. Lisää rouhittu suklaa, sekoita lastan avulla tasaiseksi.
Ota taikinasta pieni palloja, ja pyörittele tasaiseksi ja laita pellille. Pallot leviävät uunissa aika paljon, joten jätä riittävästi tilaa pallojen väliin. Paina keksejä hieman linttaan ja ripottele piparmintturouhetta päälle.
Paista 175 asteessa n. 15 minuuttia. Keksit ovat valmiita, kun ne eivät enää kiillä niin paljon. Anna jäähtyä hetki, ja siirrä ritilän päälle jäähtymään kokonaan.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)