maanantai 6. lokakuuta 2014

Munaton täytekakkupohja & Vadelma-valkosuklaatäyte

Tein munattoman täytekakun poikamme synttäreille. Olen joskus korvannut kanamunat hedelmäsoseilla, mutta tällä kertaa halusin kokeilla jotain muuta ohjetta. Hedelmäsoseella saa kyllä kivasti makua kakkuun, mutta hedelmän maku maistuu aika voimakkaasti läpi pohjasta. Tällä ohjeella valmistui pohja 17cm irtopohjavuokaan. Vastaisikohan ohje 4 munan pohjaa..? Pohjasta tuli ihanan täyteläinen, eikä sitä tarvinnut kostuttaa ollenkaan. Rakenne oli ehkä sellainen kuivakakkumainen. Yritin kostuttaa Spritellä, mutta se ei imeytynyt pohjaan ollenkaan. Pohja on aika tiivistä tavaraa. Eikä kakku kyllä tarvinnutkaan kostuketta mehevyytensä vuoksi!
                                               
                                               Munaton täytekakkupohja, 17cm vuoka
                                                2,25dl sokeria
                                               1,5dl sulatettua margariinia
                                               3dl vichyä
                                               4dl Sunnuntai Gluteeniton jauhoseos
                                               2dl perunajauhoa
                                               3tl vaniljasokeria
                                               3,5tl leivinjauhetta

Sekoita sulatettu margariini ja vichy keskenään. Seos alkaa jännästi vaahtoutua, mutta ei sekoitu kunnolla keskenään.  Lisää joukkoon sokeri, sekoita. Sekoita gluteenittomat jauhot, perunajauhot, leivinjauhe ja vaniljasokeri keskenään ja siivilöi se nesteen joukkoon. Sekoita huolellisesti sekaisin. Voitele irtopohjavuoka, ja kaada taikina vuokaan. Paista uunin keskitasolla 200 asteessa 60 minuuttia. Mikäli pinta alkaa tummumaan, peitä foliolla. Minusta tuntuu, että meidän uunissa kakkupohjaa saa aina paistaa hiukan kauemmin, joten ala tarkkailla pohjan kypsyyttä 40 minuutin kohdalla.

Pohjaan jäi jotain mystisiä puna-ruskeita pilkkuja. Olisinkohan sekoittanut leivinjauheen huolimattomasti? Maussa en huomannut moitittavaa, eikä pilkkuja huomannut valmiissa kakkupalassa. Pohja kohosi uunissa hyvin, ja oli helppo leikattava. Leikkasin pohjan kolmeen osaan. Aion varmasti kokeilla uudestaankin!

Leikattu kakkupohja valmiina täyttöön!

                                                    Vadelma-valkosuklaatäyte
 
                                                     220g vadelmia
                                                     1dl hillo-/marmeladisokeria
                                                     2dl vispikermaa
                                                     150g maustamatonta tuorejuustoa
                                                     130g Pandan valkosuklaata

 
Laita vadelmat kattilaan, lisää sekaan hillo-/marmeladisokeri. Lämmitä seosta välillä sekoittaen. Anna kiehua kunnolla n. 5 minuuttia. Ota kattila liedeiltä ja anna jäähtyä kunnolla täysin kylmäksi.
 
Paloittele valkosuklaa kulhoon ja sulata se varovaisesti mikrossa. Vatkaa kerma vaahdoksi. Lisää kerman joukkoon notkistettu tuorejuusto. Sekoita hyvin sekaisin. Sekoita sekaan vadelmamarmeladi. Lisää lopuksi sulatettu valkosuklaa, vatkaa huolellisesti sekaisin. Täytä kakku. Laita yöksi jääkaappiin ja kuorruta ja koristele kakku seuraavana päivänä.
 
 
                       

 
 




perjantai 3. lokakuuta 2014

Syksyinen lohi-omenapiirakka, munaton

Suolaisella linjalla jatketaan! Tähän aikaan syksyllä omenoita alkaa olla kaikilla enemmän kuin tarpeen. Tulee tehtyä omenapaistoksia, omenapiirakkaa, hilloa ja ties mitä. Tänä syksynä meillä ei vielä ole valmistettu omenoista oikein mitään. Syöty vaan sellaisenaan. Aikomuksena oli valmistaa suolainen piirakka lohesta ja mietin, mitä voisi lohen kaveriksi laittaa. Päätin kokeilla omenaa. Silläkin uhalla, etten ole koskaan lohi-omena yhdistelmällä mitään maistanut. Yhdistelmä oli onnistunut! Omenat kannattaa pilkkoa aika pieniksi, ja niitä saa olla paljon.



                                        Lohi- omena piirakka, 17cm irtopohjavuoka

                                        Pohja:
                                        150g pehmeää voita
                                        1,5dl Sunnuntai Tumma gluteeniton jauhoseos
                                        1dl Keskisen Myllyn tattarihiutale
                                        1dl Emmental juustoraaste
                                        3rkl vettä

Sekoita pohjan ainekset kaikki keskenään. Painele piirakkataikina vuoan pohjalle ja reunoille. Esipaista 200 asteessa 10 minuuttia. Valmista sillä aikaa täyte.

               

                                         Täyte:
                                         1dl kermaviiliä
                                         2dl Mustaleima Emmental juustoraastetta
                                         1dl Juustokermaa
                                         2rkl perunajauhoa
                                         mustapippuria, suolaa, kuivattuja yrttejä
                                         1 keskikokoinen omena
                                         150g savustettua lohta

Sekoita kermaviili, puolet juustoraasteesta, kerma keskenään. Siivilöi joukkoon perunajauho. Mausta haluamillasi mausteilla. Kuori omena ja leikkaa pieniksi paloiksi. Leikkaa lohi pieniksi palasiksi. Laita omenat ja lohet esipaistetun pohjan päälle. Kaada päälle kermaviiliseos. Ripottele päälle loppu juustoraasteesta. Paista uunissa 225 asteessa 20 minuuttia. Suojaa paiston aikana foliolla, mikäli pinta alkaa tummumaan liikkaa.


perjantai 26. syyskuuta 2014

Cheddar-kinkkupiirakka, munaton

Tämä suolainen piirakka oli herkullinen. Ja vaihteeksi ihan erilainen kuin tavalliset. Pohjassa käytin tattaria. Tattari on aika voimakkaan makuinen esim. puurossa, mutta suolaiseen piirakkaan se sopi paremmin kuin hyvin. Suosittelen testaamaan! Kuvia tuli otettua vähän liian vähän.




                                                      Cheddar- kinkkupiirakka,  (22cm vuoka)
                                                    
                                                      Pohja:
                                                      150g huoneenlämpöistä voita
                                                      2 1/4dl Sunnuntai tumma gluteeniton jauhoseos
                                                      0,5dl Keskisen Myllyn tattarihiutale
                                                      1,5dl Emmental juustoraastetta
                                                      2rkl vettä

Lisää pehmeän voin joukkoon muut aineet. Sekoita sekaisin. Painele piirakkavuoan pohjalle ja reunoille. Esipaista pohjaa 225 asteessa n. 5 minuuttia.

                                                      Täyte:
                                                      1dl kermaviiliä
                                                      2dl Mustaleima Emmental raastetta
                                                      1dl ruokakermaa
                                                      2rkl perunajauhoa
                                                      150g kinkkusuikaletta
                                                      ½ punainen paprika
                                                      100g Pirkka Cheddar Sulatejuustoa
                                                       suolaa, mustapippuria, kuivattua persiljaa


Sekoita kermaviili, puolet juustoraasteesta, ruokakerma keskenään. Siivilöi joukkoon perunajauho ja sekoita hyvin. Mausta esim. suolalla, pippurilla ja persiljalla. Suikaloi kinkku, ja paloittele paprika. Laita esipaistetun pohjan päälle kinkut ja paprikat, sekä Cheddar sulatejuusto nokareina. Kaada täytteen päälle kermaviiliseos, ripottele päälle loppu juustoraaste. Paista uunissa 225 asteessa 15-20 minuuttia.

tiistai 23. syyskuuta 2014

Marjainen valkosuklaajuustokakku

Valkosuklaa on yksi lempiraaka-aineista leivonnassa tavallisen suklaan lisäksi. Valkosuklaa kaipaa usein rinnalle jotain raikasta ja kirpeää. Olen haaveillut tämän tyyppisestä juustokakusta, jossa mousse kätkee sisäänsä pohjan. Netin kätköistä löytyi useita taivaallisia reseptejä. Tämän ohjeen bongasin Makeaa murmelin täydeltä-blogista. Tein pieniä muutoksia reseptiin. Käytin kakkuun 16cm ja 23cm vuokia.  Päällä oleva mousse jäi aika pehmeäksi, koska halusin käyttää liivatetta mahdollisimman vähän. Mikäli haluat moussesta jämäkämmän ja kauniisti leikkaantuvan, lisää liivatelehtiä kaksi enemmän.
 



                                           Marjainen valkosuklaajuustokakku  (16cm vuoka)

                                           Pohja:
                                           100g voita (huoneenlämpöistä)
                                           1dl sokeria
                                           1 muna
                                           1dl Sunnuntai gluteeniton jauhoseos
                                           1dl hasselpähkinäjauhetta
                                           0,5dl kookoshiutaleita
                                           1tl leivinjauhetta

                                           n. 1dl punaisia viinimarjoja
                                           n. 0,5dl vadelmia
                                           1rkl sokeria
                                           1rkl perunajauhoja (mikäli käytät pakastemarjoja)



Vatkaa voi ja sokeri sekaisin. Lisää joukkoon muna hyvin vatkaten. Lisää keskenään sekoitetut kuivat aineet. Laita irtopohjavuoan pohjalle leivinpaperi ja voitele reunat. Levitä taikina vuokaan. Ripottele päälle marjat ja sokeri. Siivilöi päälle perunajauho. Paista uunissa 200 asteessa n. 30 minuuttia. Anna pohjan jäähtyä täysin, ennen kuin teet valkosuklaatäytteen.

                                            Valkosuklaatäyte:
                                             300g tuorejuustoa (käytin 100g vaniljatuorejuustoa ja
                                                                            200g maustamatonta tuorejuustoa)
                                              3 munaa
                                              1,5dl tomusokeria
                                              2rkl vaniljasokeria
                                              250g Pandan valkosuklaata
                                              2,5dl Flora Vispiä
                                              4 liivatelehteä
                                              1,5rkl kiehuvaa vettä

Ota tuorejuusto huoneenlämpöön hyvissä ajoin. Erottele kananmunista keltuaiset ja valkuaiset, laita eri kulhoihin. (Jääkaappikylmistä munista erottuu valkuaiset paremmin, kuin huoneenlämpöisistä.) Laita liivatelehdet likoamaan kylmään veteen. Sulata valkosuklaa mikrossa, ole tarkkana ettei suklaa kärähdä! Anna suklaa jäähtyä. Sekoita keltuaiset, tuorejuusto ja sokerit keskenään. Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi. Vatkaa kerma vaahdoksi. Molemmat omissa kulhoissaan. Lisää valkosuklaasula tuorejuustoseokseen, sekoita. Kuumenna mikrossa vesi kiehuvaksi. Puristele liivatelehdistä vesi pois, ja sekoita lehdet kiehuvaan veteen. Kaada hieman jäähtynyt liemi ohuena nauhana tuorejuustoseokseen ja sekoita huolellisesti. Kääntele tuorejuustoseokseen vaahdotettu kerma ja valkuaisvaahto.

                               


Voit tehdä kakun suoraan tarjoilulautaselle. Öljyä ja tomusokeroi irtopohjavuoan reunat. Näin kakku irtoaa helpommin ja reunat jäävät siisteiksi.

 
 
 
 
Laita pohjalevy tarjoilulautasen keskelle. Lisää valkosuklaatäytettä niin, että aloitat täyttämään reunoista. Tasoita pinta ja laita hyytymään jääkaappiin vähintään 4 tuntia.
 

 
 
 

lauantai 20. syyskuuta 2014

Minttu-suklaa minimuffinit, munaton + gluteeniton

Minimuffinit on juhlissa käteviä. Sopivan pieniä suupaloja, varsinkin lapsille. Tavallisen kokoiset muffinit tuntuvat olevan turhan isoja jos tarjolla on paljon muuta. Muffinien sisään piilotin palan Maraboun minttukrokanttisuklaapaloja. Reseptillä tuli pellillinen minimuffineja, eli 24kpl, ja sen lisäksi 4 tavallisen kokoista. Muffinien ohjeen bongasin Suklaapossulta. Mielettömän herkullisia ohjeita! Sieltä on aika moni resepti päätynyt omaan keittiöön! Reseptin muutin gluteenittomaksi, ja
lisäsin kaakaon määrää. Kuorrute omaa käsialaa.
                                          
 
 
                                                             Minttu-suklaa minimuffinit
 
                                                           2 dl vettä
                                                           75 g voita
                                                           1 dl sokeria
                                                           1 rkl vaaleaa siirappia
                                                           1 tl vaniljasokeria
                                                           0.5 dl maitoa
                                                           1 tl ruokasoodaa
                                                           1dl tummaa kaakaojauhetta
                                                           1dl perunajauhoa
                                                           2dl Pirkka Gluteeniton jauhoseos
                                                               Maraboun minttukrokantti suklaata
 
Laita vesi, voi, sokeri ja siirappi kattilaan. Lämmitä kunnes sokeri sulaa. Kuumenna seos ja anna kiehua n. 5 minuuttia. Jäähdytä. Sekoita maidon joukkoon sooda ja vaniljasokeri. Sekoita toisessa kulhossa kaakaojauhe, perunajauho ja gluteeniton jauhoseos. Sekoita joukkoon jäähtynyt siirappiseos ja lopuksi maito. Voitele muffinipellin kolot tai käytä paperivuokia. Laita taikinaa vuokiin teelusikallinen, laita puolikas suklaapala jokaiseen koloon. Täytä kolot taikinalla 3/4 osaa. Paista 175 asteessa n. 10 minuuttia. Anna jäähtyä täysin ennen kuorruttamissa.
 
                                                        Valkosuklaakuorrutus
 
                                                   70g valkosuklaata
                                                   1dl tomusokeria
                                                   70g vaniljatuorejuustoa
 
Ota tuorejuusto ajoissa huoneenlämpöön. Sulata valkosuklaa varovasti mikrossa, anna jäähtyä. Vatkaa tuorejuusto sähkövatkaimella tasaiseksi, lisää tomusokeri ja vatkaa sekaisin. Lisää joukkoon jäähtynyt valkosuklaa, sekoita. Tässä vaiheessa kuorrute on vielä aika löysää. Laita jähmettymään jääkaappiin. Kun kuorrute on jämäköitynyt, pursota se muffinien päälle ja koristele esim. nonparelleilla.
Kannattaa sulattaa suklaa huolellisesti. Itsellä jäi sekaan pieniä paakkuja jotka tukkivat tyllan ikävästi pursotusvaiheessa. Se tietenkin vaikuttaa pursotuksen siisteyteen.
 

maanantai 15. syyskuuta 2014

M&M Cookies, Munaton + Gluteeniton


Vietimme juuri pienen poikani 1 -vuotis synttäreitä. Tarjottavat tein sekä gluteenittomana, että munattomina.  Munattomuus toi pientä jännitystä leivontaan, mutta hyvinhän niitä reseptejä löytyi. Ja osasta jätin vain kanamunat kylmästi pois, ja menin "katsotaan mitä tulee"- linjalla. Synttärireseptejä tupsahtelee seuraavina viikkoina blogiin. Tässä ensimmäinen, M&M suklaarakeiset keksit. Selailin nettiä ja muokkasin eri resepteistä omanlaiseni. Olivat tosi hyviä! Heitin psylliymia ja ksantaania taikinaan mutu-tuntumalla. Muovirasiassakin säilyivät huoneenlämmössä viikon rapsakoina!
 
 
 
M&M Cookies    n.15kpl

                                                          125g huoneenlämpöistä voita
                                                          1,5dl fariinisokeria
                                                          3dl Pirkka Gluteeniton jauhoseosta
                                                          1dl Puuppolan Aitokaura Kaurahiutale
                                                          2rkl kookoshiutaleita
                                                          2tl leivinjauhetta
                                                          2tl vaniljasokeria
                                                          2mm ksantaania
                                                          2mm psylliymia
                                                          2rkl vettä
                                                          n. 1,5dl M&M suklaarakeita

Vatkaa huoneenlämpöinen voi ja fariinisokeri vaahdoksi. Sekoita kuivat aineet sekaisin ja lisää voi-sokerivaahtoon. Lisää joukkoon kylmä vesi. Rouhi suklaarakeet rouheeksi, lisää taikinan sekaan n. 1dl rouheesta. Tässä vaiheessa sekoittelen taikinan käsin sekaisin. Pyörittele taikinasta pieniä palloja. Asettele leivinpaperin päälle ja paina pallo kevyesti lyttyyn. Ripottele suklaarouhetta vielä keksien päälle ja paina rouhe kevyesti kiinni keksin pintaan.
Paista 175 asteessa n. 15 minuuttia. Mikäli paistat keksejä vähemmän aikaa, kekseistä tulee pehmeitä, hieman raakoja. Mikäli taas haluat niistä kuivempia ja rapsakampia, paista kauemmin. Jos paistoit keksejä vahingossa liikaa, vetäise leivinpaperi pois kuumalta pelliltä heti uunista ottamisen jälkeen.


maanantai 1. syyskuuta 2014

Suklaapiirakka / Mokkapalat


Perinteinen suklaakakku uppoaa meidän neitiin. Perus nainen, suklaa kelpaa aina :) . Tämä ohje ei pahemmin esittelyjä eikä selittelyjä kaipaa. Ohjeella tulee piirakka 20 x 30cm vuokaan. Jos haluat tehdä pellillisen, tuplaa ohje.



                                                           Suklaapiirakka
                                                    Pohja:
                                                     2 munaa
                                                     1,25dl sokeria
                                                     1,5dl maitoa
                                                     125g sulatettua margariinia
                                                     2,5dl gluteenitonta jauhoseosta
                                                     2tl leivinjauhetta
                                                     0,5dl kaakaojauhetta

                                                    Kuorrutus:
                                                      n. 150g tomusokeria
                                                      1rkl kaakaojauhetta
                                                      2rkl kahvia
                                                      2rkl sulatettua margariinia
                                                     

                                                      Rouhittua suklaata
                                                      Strösseliä, karkkirouhetta tms.

 

Vatkaa munat ja sokerit vaahdoksi. Sekoita kuivat aineet keskenään. Lisää jauhoseos ja maito vuorotellen muna-sokerivaahtoon, älä enää vatkaa, vaan sekoita esim. puuhaarukalla varovasti. Lisää lopuksi sula margariini, sekoita tasaiseksi. Kaada taikina leivinpaperilla vuorattuun vuokaan. Paista uunin keskitasolla 225 asteessa n. 15 minuuttia.
Anna pohjan jäähtyä. Valmista kuorrutus. Sekoita aineet keskenään, kaada pohjan päälle. Lisää kuorrutuksen päälle heti rouhittu suklaa ja strösseli. Anna kuorrutteen hiukan jähmettyä, tarjoile ja nauti!