perjantai 15. elokuuta 2014

Korvapuustit

Gluteenittomat korvapuustit kuulostivat aluksi jotenkin hirveän haasteellisilta. Ainakin se jänskätti, miten saan taikinasta sellaista, ettei kaikki tartu sormiin. Makukin olisi suotavaa olla hyvä. Käytin ensimmäistä kertaa psylliymia, ja korvapuustit onnistuivat hyvin! Maku oli mielestäni hyvin samanlainen kuin tavallisissa korvapuusteissa. Oikeastaan en olisi sokkona erottanut kumpi on kumpaa.
                


                                                       Korvapuustit, n. 12kpl
                                              
                                                   2½dl maitoa
                                                   1tl psylliumia
                                                   1pss kuivahiivaa
                                                   1dl sokeria
                                                   1tl kardemummaa
                                                   1 kananmuna
                                                   1mm suolaa
                                                   50g pehmeää voita
                                                   n. 6dl Sunnuntai Gluteeniton jauhoseos

                                                         Täyte:
                                                   pehmeää voita n. 50g
                                                   kanelia
                                                   sokeria

                                                         Päälle:
                                                   voiteluun 1 kananmuna
                                                   raesokeria

Lämmitä maito kuumemmaksi, kuin normaalisti pullataikinaa varten. Lisää psyllium ripotellen lämpimän maidon joukkoon pienissä erissä vispilällä samalla vatkaten. Anna psylliumin turvota 10 minuuttia. Sekoita kuivahiiva jauhojen sekaan. Lisää nesteeseen sokeri, kardemumma, kananmuna, suola ja suurin osa jauhoista. Sekoita ensin puuhaarukalla. Lisää loput jauhot ja pehmeä voi, siirry vaivaamaan taikinaa käsin. Kun taikina irtoaa kulhon reunoista hyvin, ja on helposti käsiteltävää, se on valmista leivottavaksi. Tässä vaiheessa ei vielä kohoteta taikinaa!

                                                


Vaivaa taikina leivonta-alustalla, ja kauli se suorakaiteenmuotoiseksi levyksi. Levitä taikinalevyn päälle pehmeä voi, ripottele kanelia ja sokeria maun mukaan. Kääri levy rullaksi. Leikkaa rulla vinoittain paloiksi. Asettele uunipellille, ja painele korvapuustin muotoisiksi. Anna korvapuustien kohota uunipellillä lämpimässä leivin liinan alla 30min.



Voitele puustit kananmunalla ja ripottele päälle raesokeria. Paista uunissa 225 asteessa 10-15 minuuttia.


torstai 7. elokuuta 2014

Kotitekoinen mysli

Olen pitkään haaveillut itsetehdystä myslistä. Jostain syystä hyvän reseptin etsiminen on vain jäänyt. Pidän eniten muromysli-tyyppisistä sekoituksista ilman rusinoita. Nyt kun tyttärelle tuli tämä keliakia, niin hänen osaltaan muro- ja myslivalikoima supistui merkittävästi. Valikoima on aika onneton. Ainakin sellaisten kohdalla, mikä uppoaisi tuollaiseen neljävuotiaan valikoivaan makuun.

Eilen postilaatikkoon kolahti uusin Pirkka- lehti, jossa oli houkutteleva granola, eli rapea mysli -resepti. Ryhdyin tuumasta toimeen, tietysti gluteenittomaksi muunneltuna! Mysli oli aika pelkistetty versio, koska tyttäreni ei pidä mistään kovin eksoottisista jutuista myslin seassa ;).  Mysli oli todella hyvää! Pelkäsin etukäteen, että myslistä ei tule tarpeeksi paahtunutta, tai että se jää mauttomaksi. Seuraavan version teen ei-gluteenittomana, ja aikuiseen makuun. Eli aion lisätä paljon pähkinöitä ja siemeniä, ja hiukan vähemmän sokeria.


                                     
                                              

                                                                       Rapea Mysli
                                            
                                                  3dl Semper Gluteeniton kaurahiutale
                                                  1dl Keskisen Myllyn Tattarihiutale
                                                  1rkl Elixi Pellavansiemenrouhe
                                                  3rkl Sokeria
                                                  2tl Kanelia
                                                  1rkl Kookoshiutaleita
                                                  1rkl Tummaa siirappia
                                                  2rkl Juoksevaa hunajaa
                                                  2rkl Rypsiöljyä
                                                   Maun mukaan rusinoita/kuivattuja hedelmiä

Sekoita kaikki kuivat aineet ja mausteet kulhossa. Lisää joukkoon siirappi, hunaja ja öljy. Sekoita hyvin esim. puuharukalla. Levitä seos uunipellille leivinpaperin päälle. Paahda 175 asteessa 30 minuuttia. Sekoittele 10 minuutin välein ja tarkkaile, ettei mysli pääse palamaan. Lisää jäähtyneeseen mysliin rusinat tai kuivatut hedelmät. Tarjoile maustamattoman jogurtin kanssa. Nam!

 

perjantai 1. elokuuta 2014

Suklainen keksi-marenkikakku

                                                 

Marenki linja jatkuu taas! Omasta mielestäni marenkikakut sopivat tähän vuodenaikaan hyvin. Marenkipohja säilyy hyvin, ja sen voi tarvittaessa kuljettaa esim. mökille ja täyttää vasta perillä. Täytteeksi voi käyttää mitä vain, itse suosin tällä hetkellä kauden marjasatoa. Pohjassa käytin gluteenittomia kauradigestive keksejä, joista tuli kakkuun ihanan kinuskinen maku. Täytteessä käyttämäni Fazerin Mansikka- Vanilja suklaa ei ole täysin gluteeniton, vaan sisältää "saattaa sisältää pieniä määriä vehnää" -merkinnän. Kävimme diagnoosin saatuamme ravitsemusterapeutin vastaanotolla, jolloin saimme luvan käyttää pieniä määriä suklaata silloin tällöin. Kannattaa kuitenkin varmistaa, saako esim. vieras käyttää tätä suklaata. Pandan suklaat käsitykseni mukaan ovat gluteenittomia.

                                                    Suklainen keksi-marenkikakku

                                                      Pohja:
                                                       5 munan valkuaista
                                                       2,5dl Dansukker Siro erikoishienoa sokeria
                                                       100g Semper Kauradigestive keksejä     

                                                      Täyte:
                                                        2,5dl Valio Vaahtoutuva Suklaakerma
                                                        150g Fazer Mansikka-Vanilja suklaata ( saattaa sisältää pieniä
                                                                                                                          määriä vehnää!)
                                                         Tuoreita mansikoita

               

Erottele kananmunan valkuaiset ja keltuaiset tarkasti. Murskaa keksit pieneksi muruksi. Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi. Lisää vatkauksen aikana sokeri pienissä erissä valkuaisvaahdon sekaan. Lisää lopuksi keksimurske, sekoita lastan avulla varovaisesti vaahto sekaisin.
Sivele leivinpaperille kevyesti öljyä. Levitä uunipellille kaksi suorakaiteen muotoista pohjalevyä, n. 1cm paksuinen kerros. Oma uunipelti on n. 30x40cm. Pohjat siis n. kokoa 20x30cm. Paista uunin alatasolla 125 asteessa 60 minuuttia. Anna jäähtyä ja irrota pohjat leivinpaperista.




Paloittele täytettä varten suklaa pieniksi palasiksi. Maistele samalla pari palaa.. Vatkaa suklaakerma vaahdoksi. Viipaloi mansikat. Siirrä pohja tarjoilualustalle. Laita puolet suklaakermasta pohjan päälle. Laita suklaakerman päälle suklaanpalaset sekä mansikat. Siirrä toinen pohjalevy täytteen päälle. Laita loput suklaavaahdosta pohjan päälle, koristele suklaanpaloilla ja mansikoilla. Nauti hyvässä seurassa ihanassa auringonpaisteessa!

Oho, suklaavaras!

tiistai 29. heinäkuuta 2014

Marengit Tutti Frutilla

Marenkilinja jatkuu edelleen, ja lisää on tulossa! Marenki taitaa jakaa mielipiteitä. Osa pitää niitä liian makeana, ja osalle ne ovat taas suurinta herkkua. Itse en erityisemmin pelkästä marengista välitä, mutta tyttäreni pitää niistä senkin edestä. Nämä marengit jäivät sisältä hieman sitkeiksi, vaikka kuivuivat kunnolla uunin lämmössä. Karkkirouhe vaikutti varmasti asiaan. Väri jäi vähän vaisuksi. Maku oli hyvä!



                                                                Marengit Tutti Frutilla

                                                        3 kananmunan valkuaista
                                                        ½tl sitruunamehua
                                                        1,5dl Dansukker Siro erikoishienoa sokeria
                                                        0,5dl Fazer Tutti Frutti Crushia
                                                          sinistä elintarvikeväriä

Erottele kananmunan keltuaiset ja valkuaiset. Ole tarkkana, sillä valkuaisten joukkoon ei saa päästä yhtään tippaa keltuaista! Vatkaa valkuaiset vaahdoksi, lisää sokeri pienissä erissä. Lisää sitruunamehu ihan lopussa. Valkuaisvaahto on valmista, kun vaahto pysyy kulhossa, vaikka kulhon kääntää ylösalaisin. Lisää vaahtoon väriaine ja karkkirouhe, kääntele sekaisin. Itse käytin tomuväriä. Värin ei tarvitsen välttämättä sekoittua vaahtoon kokonaan, vaan sillä saa halutessa aikaiseksi kivoja koristeraitoja.
Pursota pellille haluamasi kokoisia marenkiruusuja tai lusikoi pieniä kokkareita. Paista 100 asteisessa uunissa 60 minuuttia, alenna lämpötila 50 asteeseen, ja jatka paistamista toiset 60 minuuttia. Sammuta uuni, raota luukkua, ja anna marenkien kuivua uunissa yön yli.


                                                        

perjantai 25. heinäkuuta 2014

Brita- kakku

 
Tänä kesänä on tullut jo parikin kertaa leivottua Brita-kakkua. Ihanan kesäinen ja raikas kakku, ja helppo ennen kaikkea. Täytteeseen on laittanut mansikoiden ja mustikoiden kaveriksi sitruunaa raikastamaan kokonaisuutta. Väliin voi laittaa oikeastaan mitä vaan, hedelmiä tai marjoja.

 
Brita- kakku
 
Pohja:
150g voita
1,25dl Ruokokidesokeria
3 keltuaisa
2tl vaniljasokeria
1,75dl Sunnuntai Gluteeniton jauhoseos
1dl perunajauhoja
2,5tl leivinjauhetta
1,25dl maitoa
 
Päälle:
3 valkuaista
1,5dl sokeria
0,5dl pähkinärouhetta tai mantelilastuja
 
Väliin ja päälle:
2dl vispikermaa
250g Valio maustettu rahka Sitruuna
tuoreita mansikoita
tuoreita mustikoita
 
Vatkaa pehmeä voi ja sokeri vaahdoksi. Erottele keltuaiset ja valkuaiset. Lisää keltuaiset yksitellen voi-sokeri vaahtoon. Sekoita keskenään jauhot ja vaniljasokeri. Lisää ne vuorotellen maidon kanssa voi-sokeri-munaseoksen joukkoon. Sekoita nopeasti sekaisin, älä vaivaa. Levitä taikina ohueksi kerrokseksi leivinpaperin päälle uunipellille. Oma uunipeltini on n. 30x40cm.
 
Vatkaa valkuaiset vaahdoksi. Lisää sokeri pienissä erissä vatkauksen aikana. Vaahto on valmista, kun kulhon voi kääntää ylösalaisin, ja vaahto pysyy kulhossa. Levitä valkuaisvaahto pohjataikinan päälle. Ripottele päälle pähkinärouhe tai mantelilastut. Paista 180 asteessa n. 30 minuuttia. Anna jäähtyä kunnolla. Valmista sillä aikaa täyte.
 
Vatkaa kerma vaahdoksi, jätä hieman pehmeäksi. Lisää joukkoon rahka. Vatkaa sekaisin. Leikkaa jäähtynyt pohja keskeltä kahtia. Siirrä toinen puoli tarjoilulautaselle. Levitä jäähtyneen pohjan päälle puolet täytteestä. Viipaloi kerma-rahkaseoksen päälle mansikoita ja ripottele päälle kokonaiset mustikat.  Nosta päälle toinen pohjalevy. Levitä loppu kerma-rahkaseos päälle. Koristele mustikoilla ja mansikoilla. Ja eikun syömään! Kakku on erittäin hyvää vielä seuraavanakin päivänä.
 
 

keskiviikko 23. heinäkuuta 2014

Hapankorppua


 
Piti vain vinkata erittäin maukkaasta gluteenittomasta hapankorpusta! Ruisleipää kaipaavat ihastuvat tähän varmasti, maku hipoo ruisleivän ja tavallisen hapankorpun makua. Meidän neiti on maistanut tähän mennessä Junkkaria ja Lukkaria, molemmat on olleet tosi hyviä!

 
Hapankorppu on Eilamarin. Leipomo sijaitsee Yläneellä, jossa valmistetaan gluteenittomia ja maidottomia leivonnaisia. Tuotteita on saatavilla aika laajaltakin alueelta Suomea. Turusta sitä löytyy ainakin Kauppahallista ja K-Supermarket Manhattanilta.

                                                          Suosittelen testaamaan!!

torstai 17. heinäkuuta 2014

Sämpylät

 
 
Sämpylöitäkin oli oitis kokeiltava. Pientä jännitystä sämpylänleivontaan toi psylliym, josta en ollut aikaisemmin suurin piirtein koskaan kuullutkaan. Psyllium osoittautui kuitenkin loistavaksi tuttavuudeksi, ja sämpylät onnistuivat hyvin. Niistä tuli ilmavia ja maukkaita. Tosin meidän perheen pikku-keliaakikko ei ole suuremmin itse leivottujen sämpylöiden fani, mutta muille ne maistuivat!

                                                     Sämpylät, n. 10kpl

                                                  2,5dl maitoa
                                                  0,5rkl Psylliumia
                                                  1pss kuivahiivaa
                                                  0,5tl suolaa
                                                  0,5dl Sunnuntai juokseva rypsiöljyvalmiste
                                                  0,5dl Semperin Perunakuitua
                                                  1 dl Semper Kaurahiutaleita
                                                  n. 3-4dl Sunnuntai Gluteeniton Jauhoseosta



Lämmitä neste hiukan lämpimämmäksi kuin normaalisti. Vatkaa nesteen joukkoon psyllium vispilällä vatkaten. Anna turvota n. 10 minuuttia. Sekoita kuivahiiva pieneen määrään jauhoja. Lisää nesteen sekaan suola ja öljy. Lisää nesteen joukkoon kuivahiiva-jauhoseos, loput jauhot, perunakuitu ja kaurahiutaleet. Vaivaa taikina tasaiseksi. Pyörittele taikinasta sämpylöitä, ja laita ne leivinpaperin päälle uunipellille. Anna kohota lämpimässä leivin liinan alla n. 30 minuuttia. Paista uunissa 225 asteessa 30 minuuttia, tai kunnes sämpylät ovat saaneet kauniin värin pintaan.
                              
 
 
 
Nauti tuoreena voin kera! Sämpylät kannattaa pakastaa jäähdyttyään, ja sulattaa tarpeen mukaan. Gluteeniton leipä kuivuu "tavallisia" nopeammin.